Vaarweg Drachten & de Pers
Een inhoudelijke discussie over de Vaarweg Drachten zit er op dit moment kennelijk niet in. Zelfs de Staten-vergadering over het Procap concept-rapport kon geen journalist in de noordelijke dagbladen verleiden tot inhoudelijk onderzoek en daarmee kritische kanttekeningen. Althans voor zover wij dit kunnen overzien. En dat terwijl ook de LC beschikt over alle door ons bijeen gegaarde en gecheckte gegevens. Hieronder treft u de recente artikelen uit de dagbladen aan.
Het bovenste artikel is het meest recent, naar onder toe vond publicatie langer geleden plaats.
De krantenartikelen kunnen vergroot worden door Ctrl en + samen in te drukken op je toetsenbord.
Laatste publicatie bovenaan :
24-01-2024 Weekblad Actief met meer gegevens rond de EU subsidie-aanvraag voor haven Drachten.
Wie van ons is bereid om dit rapport van Buck Consultants International te verifiëren?
De presentatie van deze consultants voor Gemeente SM vind je hier
Een inhoudelijke discussie over de Vaarweg Drachten zit er op dit moment kennelijk niet in. Zelfs de Staten-vergadering over het Procap concept-rapport kon geen journalist in de noordelijke dagbladen verleiden tot inhoudelijk onderzoek en daarmee kritische kanttekeningen. Althans voor zover wij dit kunnen overzien. En dat terwijl ook de LC beschikt over alle door ons bijeen gegaarde en gecheckte gegevens. Hieronder treft u de recente artikelen uit de dagbladen aan.
Het bovenste artikel is het meest recent, naar onder toe vond publicatie langer geleden plaats.
De krantenartikelen kunnen vergroot worden door Ctrl en + samen in te drukken op je toetsenbord.
Laatste publicatie bovenaan :
24-01-2024 Weekblad Actief met meer gegevens rond de EU subsidie-aanvraag voor haven Drachten.
Wie van ons is bereid om dit rapport van Buck Consultants International te verifiëren?
De presentatie van deze consultants voor Gemeente SM vind je hier
24 januari 2024 - Leeuwarder Courant, zie onder
LC dd 16 juni 2021
2019-05-24 LC - zelfs zonnepanelen behoren ineens tot de mogelijkheden.
2019-05-07 In opdracht van de Provincie start er een onderzoek naar veiligheid op enkele Friese Vaarwegen - LC
Richard Veldman wijst op de dode hoek van een vrachtschip. FOTO LC
Het is druk op het water, de watersportondernemer is 'de KNRM op het zoete water'
Groot zijn ze, de vrachtschepen die de Friese vaarwegen doorploegen. Met een lengte van maximaal 110 meter glijden ze soms geruisloos en op maximale snelheid door het het water. Tot grote schrik van pleziervaarders in een sloep, stevige kruiser of zeiljacht. Het idee van het provinciebestuur om nog langere schepen toe te staan – tot 135 meter – op het Prinses Margrietkanaal en het Van Harinxmakanaal, valt slecht bij talrijke watersportbedrijven.
,,Met een verhoging van de vaarklasse slacht je de kip met de gouden eieren’’, zegt Richard Veldman van Veldman Yacht Charters in Sneek. ,,Watersport is de corebusiness van Friesland. Wees daar zuinig op. Varen door Friesland is zo uniek. De weidsheid, de geveltjes van de steden en dorpen. Dit vind je nergens anders. Dat moet je dan niet ten koste laten gaan van iets wat slechts een klein deel van de economie uitmaakt. We zijn hier niet in het Botlek-gebied. Als de bedrijven echt zo groeien, dan kunnen ze misschien beter Friesland verlaten. Overigens varen de meeste vrachtschepen van Amsterdam naar Groningen en hebben we er hier weinig aan.’’
Splijten
Het Prinses Margrietkanaal splijt de provincie in tweeën. Voor pleziervaarders is de vaarweg vaak niet te vermijden. Om over te steken, of om een stuk te bevaren. In beide gevallen is het een gevaarlijke onderneming, stelt Veldman. Het aantal bijna aanvaringen is fors, maar soms gaat het ook goed mis. Nog grotere schepen zullen met aanzienlijk meer belading voor een toename van ongevallen zorgen, denkt de jachtverhuurder. ,,Als je het nu al bijna niet kunt behappen, dan moet je het gewoon niet doen’’, stelt Veldman.
Met zijn bedrijf maakt de Sneker deel uit van de dit jaar officieel opgerichte hulpdienst 112 Water, in samenwerking met de Veiligheidsregio Fryslân. ,,Deze publiek-private samenwerking is heel bijzonder. Dat zie je nergens in Nederland.’’
Zo bewaakt zijn post Sneek het gebied tussen Grou en De Kûfurd’. Tevens zijn er posten in Langweer, Heeg, Koudum en Drachten. De ondernemers beschikken over snelle boten en worden na een 112-melding door de meldkamer in Drachten gealarmeerd. Met de brandweer, politie, Rijkswaterstaat en provincie zijn afspraken gemaakt over hoe te handelen.
De ondernemers kennen het gebied en de boten liggen altijd stand-by, aldus Veldman. ,,Wij kunnen snel ter plaatse zijn en de eerste hulp bieden. We zijn een soort KNRM op het zoete water, zou je kunnen zeggen. Hulpverlening te water is ook een stuk lastiger dan op de vaste wal. Stel je eens voor dat er iets ernstigs gebeurt met een passagiersschip met tweehonderd mensen aan boord.’’ Hij hoort regelmatig ook het gevloek en gefoeter van de schippers van de vrachtschepen als weer eens een jacht voorlangs wil varen. ,,De schepen hebben een grote dode hoek en een lange remweg.’’ Daarbij: veel pleziervaarders hebben onvoldoende kennis van de regels op het water en weten niet goed hoe een boot te besturen, zo blijkt regelmatig.
Gashendel open
Eigenlijk zijn ze redders tegen wil en dank, kenschetst Veldman de pwo’s, zoals de private watersportondersteuners worden genoemd. Aanleiding vormde een dodelijk ongeval op de Hegemer Mar, een paar jaar geleden. ,,Ondernemers zeiden toen: waarom bel je ons niet even? Het heeft enige tijd geduurd voordat alle partijen het belang zagen. De Veiligheidsregio heeft er gelukkig altijd in geloofd.’’
Veldman constateert bij veel watersporters nu nog een aarzeling om via 112 alarm te slaan. Tegelijkertijd zou het ergernis bij andere watersporters kunnen wegnemen dat in geval van loos alarm dit ook wordt gemeld aan de meldkamer. ,,Nu trekken wij soms de gashandel helemaal open en varen we met 70 kilometer per uur voorbij. We varen dan wel met oranje zwaailicht en dragen een hulpverlenerhesje, maar het aantal boze blikken dat we dan krijgen is groot. Als het dus echt niet hoeft, doen we dat ook niet.’’
Vrijbuitersclub
De pwo’s hebben de afgelopen jaren hun bestaansrecht bewezen, zegt crisisbeheerder Ron Veenstra van Veiligheidsregio Fryslân. ,,Er wordt heel wat van de deelnemers gevraagd. We wilden ook voorkomen dat er een vrijbuitersclub over het water zou gaan racen. Maar men heeft, gelet op de tientallen inzetten, laten zien van toegevoegde waarde te zijn. Maar heel eerlijk: we moesten wel even aan elkaar wennen.’’ Bij iedere melding gaat sowieso een professionele hulpverlener het water op. Veenstra hoopt het aantal posten te kunnen uitbreiden.
10-7-2018 Cemt V op PM-kanaal een risico voor heel Friesland - Interview door LC van een ondernemer
Het is druk op het water, de watersportondernemer is 'de KNRM op het zoete water'
- 10 juli 2018 Koen Pennewaard
Groot zijn ze, de vrachtschepen die de Friese vaarwegen doorploegen. Met een lengte van maximaal 110 meter glijden ze soms geruisloos en op maximale snelheid door het het water. Tot grote schrik van pleziervaarders in een sloep, stevige kruiser of zeiljacht. Het idee van het provinciebestuur om nog langere schepen toe te staan – tot 135 meter – op het Prinses Margrietkanaal en het Van Harinxmakanaal, valt slecht bij talrijke watersportbedrijven.
,,Met een verhoging van de vaarklasse slacht je de kip met de gouden eieren’’, zegt Richard Veldman van Veldman Yacht Charters in Sneek. ,,Watersport is de corebusiness van Friesland. Wees daar zuinig op. Varen door Friesland is zo uniek. De weidsheid, de geveltjes van de steden en dorpen. Dit vind je nergens anders. Dat moet je dan niet ten koste laten gaan van iets wat slechts een klein deel van de economie uitmaakt. We zijn hier niet in het Botlek-gebied. Als de bedrijven echt zo groeien, dan kunnen ze misschien beter Friesland verlaten. Overigens varen de meeste vrachtschepen van Amsterdam naar Groningen en hebben we er hier weinig aan.’’
Splijten
Het Prinses Margrietkanaal splijt de provincie in tweeën. Voor pleziervaarders is de vaarweg vaak niet te vermijden. Om over te steken, of om een stuk te bevaren. In beide gevallen is het een gevaarlijke onderneming, stelt Veldman. Het aantal bijna aanvaringen is fors, maar soms gaat het ook goed mis. Nog grotere schepen zullen met aanzienlijk meer belading voor een toename van ongevallen zorgen, denkt de jachtverhuurder. ,,Als je het nu al bijna niet kunt behappen, dan moet je het gewoon niet doen’’, stelt Veldman.
Met zijn bedrijf maakt de Sneker deel uit van de dit jaar officieel opgerichte hulpdienst 112 Water, in samenwerking met de Veiligheidsregio Fryslân. ,,Deze publiek-private samenwerking is heel bijzonder. Dat zie je nergens in Nederland.’’
Zo bewaakt zijn post Sneek het gebied tussen Grou en De Kûfurd’. Tevens zijn er posten in Langweer, Heeg, Koudum en Drachten. De ondernemers beschikken over snelle boten en worden na een 112-melding door de meldkamer in Drachten gealarmeerd. Met de brandweer, politie, Rijkswaterstaat en provincie zijn afspraken gemaakt over hoe te handelen.
De ondernemers kennen het gebied en de boten liggen altijd stand-by, aldus Veldman. ,,Wij kunnen snel ter plaatse zijn en de eerste hulp bieden. We zijn een soort KNRM op het zoete water, zou je kunnen zeggen. Hulpverlening te water is ook een stuk lastiger dan op de vaste wal. Stel je eens voor dat er iets ernstigs gebeurt met een passagiersschip met tweehonderd mensen aan boord.’’ Hij hoort regelmatig ook het gevloek en gefoeter van de schippers van de vrachtschepen als weer eens een jacht voorlangs wil varen. ,,De schepen hebben een grote dode hoek en een lange remweg.’’ Daarbij: veel pleziervaarders hebben onvoldoende kennis van de regels op het water en weten niet goed hoe een boot te besturen, zo blijkt regelmatig.
Gashendel open
Eigenlijk zijn ze redders tegen wil en dank, kenschetst Veldman de pwo’s, zoals de private watersportondersteuners worden genoemd. Aanleiding vormde een dodelijk ongeval op de Hegemer Mar, een paar jaar geleden. ,,Ondernemers zeiden toen: waarom bel je ons niet even? Het heeft enige tijd geduurd voordat alle partijen het belang zagen. De Veiligheidsregio heeft er gelukkig altijd in geloofd.’’
Veldman constateert bij veel watersporters nu nog een aarzeling om via 112 alarm te slaan. Tegelijkertijd zou het ergernis bij andere watersporters kunnen wegnemen dat in geval van loos alarm dit ook wordt gemeld aan de meldkamer. ,,Nu trekken wij soms de gashandel helemaal open en varen we met 70 kilometer per uur voorbij. We varen dan wel met oranje zwaailicht en dragen een hulpverlenerhesje, maar het aantal boze blikken dat we dan krijgen is groot. Als het dus echt niet hoeft, doen we dat ook niet.’’
Vrijbuitersclub
De pwo’s hebben de afgelopen jaren hun bestaansrecht bewezen, zegt crisisbeheerder Ron Veenstra van Veiligheidsregio Fryslân. ,,Er wordt heel wat van de deelnemers gevraagd. We wilden ook voorkomen dat er een vrijbuitersclub over het water zou gaan racen. Maar men heeft, gelet op de tientallen inzetten, laten zien van toegevoegde waarde te zijn. Maar heel eerlijk: we moesten wel even aan elkaar wennen.’’ Bij iedere melding gaat sowieso een professionele hulpverlener het water op. Veenstra hoopt het aantal posten te kunnen uitbreiden.
10-7-2018 Cemt V op PM-kanaal een risico voor heel Friesland - Interview door LC van een ondernemer
27-6-2018 LC
2018-06-14 LC - Weer een verslagje. Het is zo jammer, dat onderzoekjournalistiek compleet ontbreekt over de vaarweg.
1-6-2018 LC - We hopen, dat veel mensen de Hoorzitting van 30 mei gevolgd hebben, want dit verslag is nogal mager.
De video-opname van Hoorzitting kunt u nog terugzien via https://fryslan.stateninformatie.nl/vergadering/525918
Een telegramverslagje van deze Hoorzitting vindt u onder subtab 30 mei Hoorzitting .
De video-opname van Hoorzitting kunt u nog terugzien via https://fryslan.stateninformatie.nl/vergadering/525918
Een telegramverslagje van deze Hoorzitting vindt u onder subtab 30 mei Hoorzitting .
2 mei 2018 - Verslagje Drachtster Courant
27-4 LC - Verslag, nog geen kritische beschouwing. Uitstel is nog geen afstel.
23-4 LC
20-4-2018 LC - Het zou mooi zijn, als de burgemeester op de hoogte was van de feitelijke gegevens.
Deze website biedt daar ruim de gelegenheid toe.
Deze website biedt daar ruim de gelegenheid toe.
17-4-2018 LC - een opiniestuk door een Drachtster schipper
14-4-2018 LC - Grousters tegen vaarweg
2018-03-08 Leeuwarder Courant n.a.v. Statenvergadering. De kop is de uiting van enkele fractieleden.
LC 5-3-2018
22-2-2018 FD - Steeds grotere schepen en steeds meer zuiging en golfslag, ook door pleziervaart - goed voor de provinciale economie. Maar dit vrijwel zonder handhaving door de overheid. (Riet)oevers kalven massaal af. Wel erg gemakkelijk om de rekening daarvan 'gewoon' bij de landeigenaars (veelal boeren) neer te leggen.
14-7-2017 Samenwerking tussen gemeenten? Indien Smallingerland en Leeuwarden werkelijk zouden samenwerken, kwam er geen grote vaarweg, maar een grote overslaghaven direct aan het PM-kanaal.
13-5-2017 én/én lukt niet - er dient gekozen te worden: Worden de Ee-meren recreatie-gebied of vaarweg?
30-3-2017 Mondigheid prima, maar dan wel op grond van correcte gegevens.
30-3-2017 Een 'bescheiden' overslag-terminal zou voor Terherne/Heerenveen wellicht een oplossing zijn, maar om de overslag uit Drachten direct aan het PM-kanaal te realiseren is een grote terminal nodig, centraal in Friesland, en in samenwerking met Leeuwarden. De zorg van Terherne voor de recreatievaart is terecht.
24-3-2017 Staten kiezen voor meer onderzoek