Gemeente Smallingerland - veel gegevens vindt u op de gemeente-site https://www.smallingerland.nl/Zoekenfacet zodra je daar 'vaarweg' invult (maar als je 'Procap' invult, vind je nu nog niets).
Dit tabblad draagt de naam 'Gemeente Sm' (Smallingerland), maar had beter 'Drachten' kunnen heten, omdat de belangen van Smallingerland als geheel hierin weinig aan de orde komen. Het blijkt vooral de Drachtster bulk-verwerkende industrie te zijn, die de dienst uitmaakt. Het gemeentebestuur, de gemeente-politiek en de 'ondernemersvereniging Drachten' ... (het recente inderview met de voorzitter is maar net leesbaar door te klein bestand, download hieronder) ...
Dit tabblad draagt de naam 'Gemeente Sm' (Smallingerland), maar had beter 'Drachten' kunnen heten, omdat de belangen van Smallingerland als geheel hierin weinig aan de orde komen. Het blijkt vooral de Drachtster bulk-verwerkende industrie te zijn, die de dienst uitmaakt. Het gemeentebestuur, de gemeente-politiek en de 'ondernemersvereniging Drachten' ... (het recente inderview met de voorzitter is maar net leesbaar door te klein bestand, download hieronder) ...
robert_bakker_in_zakelijk_magazine_sm-opsterland_1b.pdf |
... zijn zeer te spreken over de vaarweg-plannen (politieke standpunten hierover vind je op de sites van de verschillende partijen). Dat dit juichen toch wat relativering en realiteitszin behoeft, vind je in de feitelijk gegevens en argumenten van het Vaarweg-Drachten-Forum (versie C), maar ook in bv het rapport van Witteveen en Bos (2014 - zie tabblad 'Andere rapporten'), dat geen of nauwelijks toename ziet ontstaan in de bedrijvigheid van de haven van Drachten ("Bij de bedrijven in de haven van Drachten is daarom geen effect op werkgelegenheid voorzien als gevolg van de verruiming van de vaarweg. De effecten op werkgelegenheid bij het transport over water ... is naar verwachting verwaarloosbaar klein"). Als je deze inschatting plaatst tegenover de inschatting door B&W Drachten in 2017 ('verlies van 2000 banen' - LC 12-1), of maart 2018 ('het plan levert 5000 banen op'- zie het Bestuurlijk Document Smallingerland ), dan moeten we ons toch serieus gaan afvragen wie er nu 'de weg kwijt' is, en waar de Provincie zich nu op moet gaan baseren bij het nemen van besluiten. Wie baseert zijn mening waar op? Want de tegenstelling tussen 'verwaarloosbaar klein' en '5000 banen' is toch wel heel erg groot. Hier worden vreemde spelletjes gespeeld - terwijl de werkgelegenheid in de waterrecreatie maar even buiten beschouwing wordt gelaten. Inmiddels doet de Provincie onderzoek naar de huidige werkgelegenheid die gemoeid is met de bulk-overslag - maar eigenlijk is dit al duidelijk uit allerlei bedrijfsgegevens.
Het eindrapport van Procap biedt in deze wezenlijke informatie: "Afgedragen BTW havengebonden = € 15,5 miljoen/jaar, afgedragen IB havengebonden = € 10 miljoen/jaar". Samen dus € 25,5 miljoen. Welk deel hiervan afkomstig is van de droge bulk-industrie staat er niet bij, maar dit zal al gauw meer dan de helft zijn. Als de bulk uit Drachten zou verdwijnen (bv vanwege een betere plek aan het PM-kanaal), dan zou deze gemeente dus een groot deel van haar inkomsten mislopen.
Bij goede provinciale samenwerking met andere gemeenten (m.n. Leeuwarden) hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. Dan worden lusten en lasten verdeeld - en zou een nieuwe Cemt A5 vaarweg door de Hege Warren en de Burd niet eens ter sprake komen, omdat er betere mogelijkheden zijn.
Even wat meer duidelijkheid over 'de haven' van Drachten:
Drachten heeft een industrieterrein, dat "De Haven" heet, maar slechts gedeeltelijk met de binnenhaven van doen heeft. Indien u geïnteresseerd bent welke bedrijven er allemaal in "De Haven" gevestigd zijn, dan vindt u die via de website van Drimble . Een mix van bedrijvigheid als op andere industrieterreinen, met uitzondering van enkele direct havengebonden firma's - waarvan slechts zeer weinige een Va vaarweg nodig hebben.
Zeker zo wetenswaardig is de opmerking in Witteveen en Bos: "De insteekhaven is in 2008 aangelegd. Tot nu toe hebben enkele bedrijven zich gevestigd, waarvan Veenbaas potgrond het enige bedrijf is dat aan het water ligt" (2014). Dit is ook te zien op het havenplan (2018). En Veenbaas gebruikt de haven zelfs niet, alles gaat 'per as'.
Als je je realiseert, dat de aanleg van die insteekhaven destijds € 7 miljoen heeft gekost, dan schept dat wel verwachtingen, die natuurlijk ook waar gemaakt moeten worden, ook al is een belangrijk deel hiervan EU-gefinancierd.
Inmiddels schrijven we dus 2018 - en hoe staat het er nu voor? Dat havenplan informeert je over de nodige namen van bedrijven in dit wérkelijke havengebied. Naast Veenbaas potgrond is er rond de nieuwe insteekhaven sinds 2008 geen bedrijfsgebouw bijgekomen.
En op de kavels voor ondernemers voor wie het wel prettig zou zijn als ze een eigen loswal zouden hebben voor 'af en toe een schip' (hooguit Cemt klasse IV), hoe is het daarmee gesteld? Als voorbeeld in het wat oudere havengebied kon je (tot begin april) op 'Funda' zien, dat daar al 6+ maanden een bouwkavel van 2400 m2 aan het water te koop stond voor
€ 150.000,- . Dat het bedrijfsleven in Drachten hier niet vrolijk van wordt is wel te begrijpen. Maar een nieuw kanaal zal een dubieuze investering van € 7 miljoen dus niet oplossen. En de wensdromen van het Gemeentebestuur (zie onder) zullen dat evenmin kunnen - ook niet als de Provincie mee gaat dromen.
Hoe weinig realistisch die Drachtster droom is, lees je op de subtab 'Sm. gegevens'.
De droom zelf kun je hieronder downloaden, of hier direct inkijken.
Het eindrapport van Procap biedt in deze wezenlijke informatie: "Afgedragen BTW havengebonden = € 15,5 miljoen/jaar, afgedragen IB havengebonden = € 10 miljoen/jaar". Samen dus € 25,5 miljoen. Welk deel hiervan afkomstig is van de droge bulk-industrie staat er niet bij, maar dit zal al gauw meer dan de helft zijn. Als de bulk uit Drachten zou verdwijnen (bv vanwege een betere plek aan het PM-kanaal), dan zou deze gemeente dus een groot deel van haar inkomsten mislopen.
Bij goede provinciale samenwerking met andere gemeenten (m.n. Leeuwarden) hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. Dan worden lusten en lasten verdeeld - en zou een nieuwe Cemt A5 vaarweg door de Hege Warren en de Burd niet eens ter sprake komen, omdat er betere mogelijkheden zijn.
Even wat meer duidelijkheid over 'de haven' van Drachten:
Drachten heeft een industrieterrein, dat "De Haven" heet, maar slechts gedeeltelijk met de binnenhaven van doen heeft. Indien u geïnteresseerd bent welke bedrijven er allemaal in "De Haven" gevestigd zijn, dan vindt u die via de website van Drimble . Een mix van bedrijvigheid als op andere industrieterreinen, met uitzondering van enkele direct havengebonden firma's - waarvan slechts zeer weinige een Va vaarweg nodig hebben.
Zeker zo wetenswaardig is de opmerking in Witteveen en Bos: "De insteekhaven is in 2008 aangelegd. Tot nu toe hebben enkele bedrijven zich gevestigd, waarvan Veenbaas potgrond het enige bedrijf is dat aan het water ligt" (2014). Dit is ook te zien op het havenplan (2018). En Veenbaas gebruikt de haven zelfs niet, alles gaat 'per as'.
Als je je realiseert, dat de aanleg van die insteekhaven destijds € 7 miljoen heeft gekost, dan schept dat wel verwachtingen, die natuurlijk ook waar gemaakt moeten worden, ook al is een belangrijk deel hiervan EU-gefinancierd.
Inmiddels schrijven we dus 2018 - en hoe staat het er nu voor? Dat havenplan informeert je over de nodige namen van bedrijven in dit wérkelijke havengebied. Naast Veenbaas potgrond is er rond de nieuwe insteekhaven sinds 2008 geen bedrijfsgebouw bijgekomen.
En op de kavels voor ondernemers voor wie het wel prettig zou zijn als ze een eigen loswal zouden hebben voor 'af en toe een schip' (hooguit Cemt klasse IV), hoe is het daarmee gesteld? Als voorbeeld in het wat oudere havengebied kon je (tot begin april) op 'Funda' zien, dat daar al 6+ maanden een bouwkavel van 2400 m2 aan het water te koop stond voor
€ 150.000,- . Dat het bedrijfsleven in Drachten hier niet vrolijk van wordt is wel te begrijpen. Maar een nieuw kanaal zal een dubieuze investering van € 7 miljoen dus niet oplossen. En de wensdromen van het Gemeentebestuur (zie onder) zullen dat evenmin kunnen - ook niet als de Provincie mee gaat dromen.
Hoe weinig realistisch die Drachtster droom is, lees je op de subtab 'Sm. gegevens'.
De droom zelf kun je hieronder downloaden, of hier direct inkijken.
2018-03_bestuursdoc_smallingerland_vaarweg.pdf |