Veiligheid en Onveiligheid
(On)Veiligheid op het water door het samen gebruiken van vaarwater door beroepsvaart en recreatievaart,
vormde een onderbelicht aspect in de discussie over opwaardering van vaarwegen in Friesland naar Cemt klasse Va .
Ook in de Staten van Friesland kwam veiligheid ter sprake, en werd in 2018 door GS onderzoek hiernaar toegezegd.
De resultaten van dit onderzoek zijn als "Onderzoeksrapport Veiligheid op ..." te vinden op de website van de Provincie. Daarin lees je vooral of mensen zich veilig vóélden (zeilers werden niet geënquêteerd), want deze onderzoeksopdracht was gegeven aan de faculteit gedragswetenschappen van de RUG. Vreemd, want als we de gevaren van het wegverkeer zo (alleen door een psycholoog zonder eigen ervaring op de weg) zouden laten beoordelen .....
Duidelijkheid rond veiligheid voor waterrecreanten - iets meer toegespitst op het zeilen - vind je nu in het flipboekje "(On)veiligheid op onze binnenwateren - in een notendop -". Hierin vooral de weergave van kennis voor de ANWB opleidingen in de watersport op onze binnenwateren. Triest dat de ANWB deze tak van sport dit voorjaar helemaal heeft losgelaten. Het flipboek bereik je door op de afbeelding hieronder te klikken. Dit flipboek is niet geschikt voor smartphones.
(On)Veiligheid op het water door het samen gebruiken van vaarwater door beroepsvaart en recreatievaart,
vormde een onderbelicht aspect in de discussie over opwaardering van vaarwegen in Friesland naar Cemt klasse Va .
Ook in de Staten van Friesland kwam veiligheid ter sprake, en werd in 2018 door GS onderzoek hiernaar toegezegd.
De resultaten van dit onderzoek zijn als "Onderzoeksrapport Veiligheid op ..." te vinden op de website van de Provincie. Daarin lees je vooral of mensen zich veilig vóélden (zeilers werden niet geënquêteerd), want deze onderzoeksopdracht was gegeven aan de faculteit gedragswetenschappen van de RUG. Vreemd, want als we de gevaren van het wegverkeer zo (alleen door een psycholoog zonder eigen ervaring op de weg) zouden laten beoordelen .....
Duidelijkheid rond veiligheid voor waterrecreanten - iets meer toegespitst op het zeilen - vind je nu in het flipboekje "(On)veiligheid op onze binnenwateren - in een notendop -". Hierin vooral de weergave van kennis voor de ANWB opleidingen in de watersport op onze binnenwateren. Triest dat de ANWB deze tak van sport dit voorjaar helemaal heeft losgelaten. Het flipboek bereik je door op de afbeelding hieronder te klikken. Dit flipboek is niet geschikt voor smartphones.
De tekst in dit flipboek is professioneel opgesteld door onze redacteur, voormalig schipper in de zeilvaart (tonnage 25) & ANWB-instructeur voor alle Nederlandse binnenwateren. Dit met het doel om na verwerking van eventuele commentaren een meer formele richtlijn over veiligheid te kunnen bieden aan de Staten van Friesland.
In dit artikel wordt in het kort een beeld geschetst van de meeste technische aspecten waar de waterrecreant - en nu dus ook de Statenleden en de Gedeputeerde - mee van doen hebben. Onveiligheid geldt vooral de zeilers op smalle meren, een aspect dat op het internet elders nauwelijks tot geen aandacht krijgt, terwijl de zeilsport bloeit - zij het in toenemende mate in huurboten, en veelal door minder ervaren zeilers. Dat deze 'Onveiligheid' niet alleen theoretisch is, bewijzen de ongelukken en bijna ongelukken, die gelukkig mondjesmaat onze media bereiken, zoals onlangs nog hier.
Alle 'Partners' van 'Varen doe je samen' hebben dit artikel begin april 2019 van de 'Projectleider' als discussiestuk toegestuurd gekregen, om er waar nodig commentaar op te geven. Tot op heden hebben wij nog geen op- of aanmerkingen ontvangen, hetgeen vooralsnog een extra aanwijzing is voor de gedegenheid van dit stuk.
Op 7-7-2021 werd dit flipboekje iets aangepast, door toevoeging van één klein onderdeel: het stukje ‘Windvang en drift – effecten voor beroepsvaart’; wat extra uitleg omdat hier meerdere vragen over binnenkwamen.
Hieronder is dit flipboekje ook als pdf is te downloaden.
2021-07-07_veilig_varen_op_onze_binnen_wateren.pdf |
De term 'recreatiegeul' in dit flipboek wordt door Rijkswaterstaat gebruikt voor een veilig vaartraject buiten de vaargeul - vergelijk het met fietspad en autoweg. Op plaatsen die zelfs voor pleziermotorboten te ondiep zijn, waardoor deze de neiging hebben toch de vaargeul te kiezen, wordt er dan naast de vaargeul nóg een geul gebaggerd, die minder diep hoeft te zijn. Zo'n recreatiegeul is gemarkeerd met speciale recreatieboeien.
Procap bedoelt met een 'nevengeul' in de Ee-meren hetzelfde. Echter, op de Ee-meren is het water naast de vaargeul diep genoeg, en hoeft er om die reden dus geen geul gebaggerd te worden. Ook een markering met recreatie-boeien is daar zinloos. En voor laverende zeilvaart en 'spelevaarders' is het hele idee van een recreatiegeul sowieso zinloos. Procap beoogt met die 'nevengeul' slechts misleiding van ambtenaren die ‘veiligheid’ nastreven, want ‘ontvlechting’ van recreatievaart en beroepsvaart is hier een utopie, en dus slecht een zoethoudertje.
Procap bedoelt met een 'nevengeul' in de Ee-meren hetzelfde. Echter, op de Ee-meren is het water naast de vaargeul diep genoeg, en hoeft er om die reden dus geen geul gebaggerd te worden. Ook een markering met recreatie-boeien is daar zinloos. En voor laverende zeilvaart en 'spelevaarders' is het hele idee van een recreatiegeul sowieso zinloos. Procap beoogt met die 'nevengeul' slechts misleiding van ambtenaren die ‘veiligheid’ nastreven, want ‘ontvlechting’ van recreatievaart en beroepsvaart is hier een utopie, en dus slecht een zoethoudertje.