Gegevens uit de gemeente Smallingerland - veel gegevens vindt u op de gemeente-site https://www.smallingerland.nl/Zoekenfacet zodra je daar 'vaarweg' invult (maar nog niet als je 'Procap' invult).
Begin maart kwam n.a.v. het Procap concept-rapport een 'Bestuursdocument' (pdf te downloaden via onderstaande link)
Begin maart kwam n.a.v. het Procap concept-rapport een 'Bestuursdocument' (pdf te downloaden via onderstaande link)
2018-03_bestuursdoc_smallingerland_vaarweg.pdf |
uit van gemeentewege waarin je leest, dat dit rapport daar zeer positief werd ontvangen, ze waren 'in de wolken'.
Maar zo heel veel zie je niet als je met de kop in de wolken bestuurt. En als je daar dit Bestuursdocument bij leest, vraag je je toch af wie daar op die manier aan het roer zit. Het document zal door B&W opgesteld zijn, maar vermeldt niet de naam van de opsteller. In dit document krijgt de argeloze burger onder andere het volgende voorgespiegeld :
Links in blauw : de Bestuursdoc. tekst .......... Rechts in zwart : commentaar door Forum
* Waar biedt een totaalplan oplossingen voor?
- Behoud veen (veenweide discussie) ............. Door het onder water te zetten, er een brede diepe geul
doorheen te graven en er daarna 3000 tons schepen zuigend
doorheen te laten varen?
- Alternatieve en duurzame vormen van recreatie (2x) ........... Bermtoerisme is inderdaad alternatief, maar duurzaam?
- CO2 reductie door duurzaam vrachtvervoer over water ....... Tijdens deze omweg wordt per keer 850 liter diesel verstookt
* Wat levert het plan (op termijn) op?
- 5.000 banen (behoud en groei directe en indirecte
werkgelegenheid) in havengebied Drachten" ............ 5.000 Banen?
Dit is dus een Gemeentelijk 'bestuursdocument' dat de voorkeur geeft aan dagdromen boven feiten. Uit de gegevens die ons nu ter beschikking staan [d] blijkt, dat van de 8000 arbeidsplaatsen op het bedrijventerrein ‘De Haven’ er ruim 700 direct ‘havengebonden’ zijn. Dat lijkt inderdaad heel wat (alhoewel lang geen 5000), maar dit getal dient nog uitgesplitst te worden in een deel ‘bulktransport-afhankelijk’ en ‘overige’.
Smallingerlands ambtelijk vertegenwoordiger bij de bijeenkomst in Ie-sicht op 25-10-2017 beloofde deze aantallen uit te zoeken, maar hij bleef het antwoord hierop tot op heden schuldig.
Inmiddels beloofde de Provincie, daartoe nu weer opgeroepen, de werkgelegenheid die gemoeid is met bulkoverslag, zelf te laten uitzoeken - onzerzijds is hierbij aangetekend, dat deze uitsplitsing de volgende punten zou dienen te bevatten:
- a. Het aantal lokale mensen dat diréct betrokken is bij de overslag en opslag van de bulk
- b. Het aantal lokale mensen, dat betrokken is bij doorvoer naar elders
- c. Het aantal mensen, dat lokaal in de betreffende bulk-verwerkende industrieën werkt
- d. Het aantal mensen, dat indirect betrokken is bij deze activiteiten
Wij wachten maar af - de meeste gegevens zijn trouwens al bekend uit de verschillende bedrijfsgegevens.
En dan blijkt het om 250 á 300 arbeidsplaatsen in totaal te gaan in de bulk-verwerkende industrie.
- Aantrekkend toerisme ........ Het is zeer de vraag of en in hoeverre een smal meer waar een
Cemt Va kanaal doorheen voert toerisme zal aantrekken.
De bestaande (smalle) Ee-meren zullen in elk geval minder
aantrekkelijk worden voor toeristen.
- Behoud en bevordering leefbaarheid Drachten e.o. ........ Aan de bevolking van Smallingerland worden eigen recreatieve
mogelijkheden van 'leefbaarheid' deels ontnomen.
- Veiligheid op het water door méér scheiding beroeps- en pleziervaart. ....... Smallingerland heeft kennelijk geen eigen
experts op het terrein van pleziervaart, maar had deze wel kunnen
inhuren om tot een gezonde en veilige afweging te komen.
- Nieuwe, duurzame vormen van enz (3e keer) ........... zie boven
- Nieuwe kansen voor onderzoek en onderwijs: natte landbouw ....... op geïnundeerde land wordt die landbouw wel érg nat.
- Duurzaam vervoer over water (2e keer) enz. ........ 'Duurzaam' ? Met een omweg van 30 km !
- Versterken regionale watersportstructuur (twee keer) .......... door een Cemt Va kanaal ??
* Wat zijn de nadelen?
Slechts het verlies door agrariërs van hun onderneming, en van recreatie-eigenaren wordt als nadeel genoemd. ..........
Het Forum heeft genoeg argumenten aangevoerd die aantonen dat bovengenoemde voorspiegelingen 'luchtspiegelingen' zijn - alles te vinden in forumdocument versie b, waarover ook de bestuurders van Smallingerland de beschikking hebben, maar waarvan de feiten hen kennelijk ontgaan zijn. Waar het in wezen vooral om gaat zijn de volgende punten:
- Het is een kostbaar project, dat slechts geënt is op korte termijn-winst voor een heel beperkte (bulk-)sector.
- Op langere termijn zal de bulk-overslag verhuizen naar een plek direct aan de hoofdader, het PM-kanaal, waar dan ook een container terminal zal zijn - gelegen aan hoofdader, snelweg en spoorweg. Grote kans, dat zodra deze vaarweg klaar is, hij al niet meer nodig zal zijn. Het geld dat nu in een kanaal gestoken wordt, kan straks niet in een aan de hoofdader centraal in Fryslân gelegen overslaghaven cq containerterminal gestoken worden.
- De waterrecreatie krijgt gevaarlijke situaties te verduren, gezien enerzijds de onervarenheid van veel water-recreanten (kinderen en onervaren boothuurders), en anderzijds de beperkingen van Cemt Va schepen (dode hoek, zeer lange remweg). Eerdere rapporten (o.a. TNO rapport 2004 en E&E advies 2014 - bij deze toegevoegd - zie "Nieuws") waarschuwen duidelijk voor de veiligheidsrisico's. Het lijkt er op, dat net zo lang gezocht is, tot men in Procap de onderzoeker vond die de utopie van veilige 'ontvlechting' op deze smalle meren hen voorschotelde - alleen berust deze utopie niet op feitelijkheid.
Want 'ontvlechting' van beroeps- en recreatievaart op deze smalle meren ís niet goed mogelijk (zelfs op een breed meer als het Snekermeer blijkt dit al duidelijk). Het Procap plan zet met zijn wonderlijke voorstel een rem op de waterrecreatie.
- De veenweide van de Hege Warren (en daarmee haar ondernemers) wordt geofferd voor het 'grote geld' van de bulk-industrie, terwijl dit offer van inundatie ook veel geld kost, en het onderzoek naar een rendabel gebruik van deze weiden bij hogere grondwaterstand nog volop gaande is. Discussie hierover is recent losgebarsten in de noordelijke dagbladen.
Het is duidelijk, dat de Gemeente Smallingerland er veel aan gelegen is om de bulk-industrieën te behouden, want zij zijn van essentieel belang voor het passend krijgen van de gemeentelijke begroting. Dít belangrijkste argument wordt echter niet gebruikt; allerlei schimmige en oneigenlijke argumenten wél.
Wij hopen erg, dat Provincie Fryslân het voor elkaar krijgt om samen met de verschillende gemeenten naar de voor Fryslân beste oplossing te zoeken, een oplossing waarin voor- en nadelen, financieel en anderszins, op evenredige manier worden verdeeld. Een nieuwe vaarweg naar Drachten valt dan al gauw 'buiten de boot', en dán zal Smallingerland daar alles behalve rouwig om zijn.
Maar zo heel veel zie je niet als je met de kop in de wolken bestuurt. En als je daar dit Bestuursdocument bij leest, vraag je je toch af wie daar op die manier aan het roer zit. Het document zal door B&W opgesteld zijn, maar vermeldt niet de naam van de opsteller. In dit document krijgt de argeloze burger onder andere het volgende voorgespiegeld :
Links in blauw : de Bestuursdoc. tekst .......... Rechts in zwart : commentaar door Forum
* Waar biedt een totaalplan oplossingen voor?
- Behoud veen (veenweide discussie) ............. Door het onder water te zetten, er een brede diepe geul
doorheen te graven en er daarna 3000 tons schepen zuigend
doorheen te laten varen?
- Alternatieve en duurzame vormen van recreatie (2x) ........... Bermtoerisme is inderdaad alternatief, maar duurzaam?
- CO2 reductie door duurzaam vrachtvervoer over water ....... Tijdens deze omweg wordt per keer 850 liter diesel verstookt
* Wat levert het plan (op termijn) op?
- 5.000 banen (behoud en groei directe en indirecte
werkgelegenheid) in havengebied Drachten" ............ 5.000 Banen?
Dit is dus een Gemeentelijk 'bestuursdocument' dat de voorkeur geeft aan dagdromen boven feiten. Uit de gegevens die ons nu ter beschikking staan [d] blijkt, dat van de 8000 arbeidsplaatsen op het bedrijventerrein ‘De Haven’ er ruim 700 direct ‘havengebonden’ zijn. Dat lijkt inderdaad heel wat (alhoewel lang geen 5000), maar dit getal dient nog uitgesplitst te worden in een deel ‘bulktransport-afhankelijk’ en ‘overige’.
Smallingerlands ambtelijk vertegenwoordiger bij de bijeenkomst in Ie-sicht op 25-10-2017 beloofde deze aantallen uit te zoeken, maar hij bleef het antwoord hierop tot op heden schuldig.
Inmiddels beloofde de Provincie, daartoe nu weer opgeroepen, de werkgelegenheid die gemoeid is met bulkoverslag, zelf te laten uitzoeken - onzerzijds is hierbij aangetekend, dat deze uitsplitsing de volgende punten zou dienen te bevatten:
- a. Het aantal lokale mensen dat diréct betrokken is bij de overslag en opslag van de bulk
- b. Het aantal lokale mensen, dat betrokken is bij doorvoer naar elders
- c. Het aantal mensen, dat lokaal in de betreffende bulk-verwerkende industrieën werkt
- d. Het aantal mensen, dat indirect betrokken is bij deze activiteiten
Wij wachten maar af - de meeste gegevens zijn trouwens al bekend uit de verschillende bedrijfsgegevens.
En dan blijkt het om 250 á 300 arbeidsplaatsen in totaal te gaan in de bulk-verwerkende industrie.
- Aantrekkend toerisme ........ Het is zeer de vraag of en in hoeverre een smal meer waar een
Cemt Va kanaal doorheen voert toerisme zal aantrekken.
De bestaande (smalle) Ee-meren zullen in elk geval minder
aantrekkelijk worden voor toeristen.
- Behoud en bevordering leefbaarheid Drachten e.o. ........ Aan de bevolking van Smallingerland worden eigen recreatieve
mogelijkheden van 'leefbaarheid' deels ontnomen.
- Veiligheid op het water door méér scheiding beroeps- en pleziervaart. ....... Smallingerland heeft kennelijk geen eigen
experts op het terrein van pleziervaart, maar had deze wel kunnen
inhuren om tot een gezonde en veilige afweging te komen.
- Nieuwe, duurzame vormen van enz (3e keer) ........... zie boven
- Nieuwe kansen voor onderzoek en onderwijs: natte landbouw ....... op geïnundeerde land wordt die landbouw wel érg nat.
- Duurzaam vervoer over water (2e keer) enz. ........ 'Duurzaam' ? Met een omweg van 30 km !
- Versterken regionale watersportstructuur (twee keer) .......... door een Cemt Va kanaal ??
* Wat zijn de nadelen?
Slechts het verlies door agrariërs van hun onderneming, en van recreatie-eigenaren wordt als nadeel genoemd. ..........
Het Forum heeft genoeg argumenten aangevoerd die aantonen dat bovengenoemde voorspiegelingen 'luchtspiegelingen' zijn - alles te vinden in forumdocument versie b, waarover ook de bestuurders van Smallingerland de beschikking hebben, maar waarvan de feiten hen kennelijk ontgaan zijn. Waar het in wezen vooral om gaat zijn de volgende punten:
- Het is een kostbaar project, dat slechts geënt is op korte termijn-winst voor een heel beperkte (bulk-)sector.
- Op langere termijn zal de bulk-overslag verhuizen naar een plek direct aan de hoofdader, het PM-kanaal, waar dan ook een container terminal zal zijn - gelegen aan hoofdader, snelweg en spoorweg. Grote kans, dat zodra deze vaarweg klaar is, hij al niet meer nodig zal zijn. Het geld dat nu in een kanaal gestoken wordt, kan straks niet in een aan de hoofdader centraal in Fryslân gelegen overslaghaven cq containerterminal gestoken worden.
- De waterrecreatie krijgt gevaarlijke situaties te verduren, gezien enerzijds de onervarenheid van veel water-recreanten (kinderen en onervaren boothuurders), en anderzijds de beperkingen van Cemt Va schepen (dode hoek, zeer lange remweg). Eerdere rapporten (o.a. TNO rapport 2004 en E&E advies 2014 - bij deze toegevoegd - zie "Nieuws") waarschuwen duidelijk voor de veiligheidsrisico's. Het lijkt er op, dat net zo lang gezocht is, tot men in Procap de onderzoeker vond die de utopie van veilige 'ontvlechting' op deze smalle meren hen voorschotelde - alleen berust deze utopie niet op feitelijkheid.
Want 'ontvlechting' van beroeps- en recreatievaart op deze smalle meren ís niet goed mogelijk (zelfs op een breed meer als het Snekermeer blijkt dit al duidelijk). Het Procap plan zet met zijn wonderlijke voorstel een rem op de waterrecreatie.
- De veenweide van de Hege Warren (en daarmee haar ondernemers) wordt geofferd voor het 'grote geld' van de bulk-industrie, terwijl dit offer van inundatie ook veel geld kost, en het onderzoek naar een rendabel gebruik van deze weiden bij hogere grondwaterstand nog volop gaande is. Discussie hierover is recent losgebarsten in de noordelijke dagbladen.
Het is duidelijk, dat de Gemeente Smallingerland er veel aan gelegen is om de bulk-industrieën te behouden, want zij zijn van essentieel belang voor het passend krijgen van de gemeentelijke begroting. Dít belangrijkste argument wordt echter niet gebruikt; allerlei schimmige en oneigenlijke argumenten wél.
Wij hopen erg, dat Provincie Fryslân het voor elkaar krijgt om samen met de verschillende gemeenten naar de voor Fryslân beste oplossing te zoeken, een oplossing waarin voor- en nadelen, financieel en anderszins, op evenredige manier worden verdeeld. Een nieuwe vaarweg naar Drachten valt dan al gauw 'buiten de boot', en dán zal Smallingerland daar alles behalve rouwig om zijn.