Bulkhaven
Er blijkt verwarring te bestaan (bewust of niet) over het begrip 'Haven'.
- Het industrieterrein bij de binnenhaven heet 'De Haven', maar vertoont niet veel echt havengebonden activiteiten.
Zelfs van de bedrijven, die beschikken over een eigen oever, zijn er relatief weinig die er daadwerkelijk gebruik van maken.
- De echte 'havengebruikers' zijn :
- de van bulkvervoer afhankelijke bedrijven, met name Kijlstra en Agrifirm.
- de jachthaven, -werven en -verhuurbedrijven
- en enkele bedrijven, voor wie vervoer over water af en toe nuttig is - al zullen ze er nooit een Cemt Va schip voor
nodig hebben - een Cemt III of IV is ruim voldoende daartoe.
Er zijn heel wat percelen aan het water met bedrijven die geen kade-functie nodig hebben. Maar die mogelijkheid hebben zij wel, en daar blijven zij ook over beschikken, zij het niet voor Cemt V.
Uit de gegevens die ons nu ter beschikking staan [d - pdf downloaden] blijkt, dat van de 8000 arbeidsplaatsen op het bedrijventerrein ‘De Haven’ er ruim 700 direct ‘havengebonden’ zijn. Dat lijkt inderdaad heel wat, maar dit getal dient nog uitgesplitst te worden in een deel ‘bulktransport-afhankelijk’ en ‘overige’. Want er zijn meer bedrijven die wel het water nodig hebben, maar niet een Cemt Va vaarweg.
Het plaatje van de werkelijke haven van Drachten is met Google maps goed te zien, maar ook met de Procap gegevens - daar staan nummers op, met daaronder de namen van bedrijven in een tabel. Ter illustratie hebben we daar onder nog een Funda advertentie bijgevoegd, waar bijna 3000 m2 bouwgrond mét kade al een half jaar te koop staat/stond voor €150.000,-
Het bovenste deel van de kaart, de relatief nieuwe insteekhaven (kosten 7 miljoen) herbergt nu een bedrijf (Veenbaas-potgrond), dat van de havenkade geen gebruik maakt - ook hier is er dus nog volop plek.
Het is leerzaam om de van bulkvervoer afhankelijke bedrijven wat nader onder de loep te nemen.
Daarvan is Kijlstra de grote speler. Het bedrijf laat vooral zand, cement en grint aanvoeren voor de fabricage van putten, rioolpijpen e.d. en heeft daarvoor een flink terrein nodig. Het beschikt over 35 ha, waarvan het 21 ha, direct aan de haven liggend, ook daadwerkelijk gebruikt (2007). Het had ook een vestiging in Vianen (11 ha), maar deze is inmiddels bij Drachten ingeschoven. Het in gebruik zijnde van Kijlstra aan de haven is daarmee niet groter geworden, afgaand op Google maps.
Kijlstra Drachten & Vianen hadden samen in 2004 nog 250 mensen in dienst, in 2007 200 mensen. Het bedrijf maakt inmiddels onderdeel uit van de Vermeulen Drachten Holding. Automatisering speelt een hoofdrol bij dit in oppervlak en economie grote bedrijf, maar werkgelegenheid dus niet. Een deel van deze mensen zijn ingedeeld bij de betonmortel-sector, wat een niet direct haven-gebonden activiteit is, en verder verkoopafdeling en chauffeurs.
Het ev. verplaatsen van dit bedrijf naar een toekomstig industrieterrein direct aan het PM-kanaal zal dus relatief veel oppervlak vergen (waarvoor Drachten dan zelf weer oppervlak voor andere industriële - of verdere - activiteiten terugkrijgt), maar qua gebouwen en machinerie zal dit goed te overzien zijn.
Kijlstra stelde niet te kunnen garanderen, dat hun vestiging er over dertig jaar nog zo in Drachten zou zijn. Inmiddels blijkt het toch al gekrompen personeelsbestand binnenkort gehalveerd te gaan worden (21-9-2021 Omrop Fryslân).
Een tweede grote speler is Agrifirm, de vroegere CAF. Dit bedrijf verwerkt vooral veevoer, kunstmest e.d. Veel bulk, maar is qua industriële verwerking een stuk minder gecompliceerd dan Kijlstra, omdat machinerie een kleine rol speelt. In de gemeentelijke documentatie (te downloaden via deze link) lezen we, dat op het terrein van Agrifirm hooguit 40 mensen tegelijk aanwezig zijn (incluis chauffeurs).
Agrifirm maakt onderdeel uit van een werkelijk groot coöperatief concern, met 17 vestigingen, waaronder ook in België en Duitsland - totaal zo'n 3000 werknemers, maar in Drachten daarvan dus hooguit 50.
Verder maakt Van der Wiel nog gebruik van de kade. Dit is een veel kleinere speler, bij wie ook bulk om gaat.
De Procap-tabel onder het havenkaartje toont de volumes nu, en wat in 2050 verwacht wordt.
En hoewel het bedrijf 'Veenbaas-potgrond' direct aan de kade zit, zelfs nog als enige aan de insteekhaven, maat Veenbaas geen gebruik van de kade - alle vervoer vindt 'per as' plaats.
Werven zitten natuurlijk wel aan het water, maar ook zij hebben bepaald geen Cemt Va kanaal nodig.
Het kaartje van Procap houdt hen en de jachthavens e.d. kennelijk liever buiten beeld. We treffen hier 'Scheepsbouw O.H. van der Werff' aan, een jachtwerf die vroeger skûtsjes bouwde. En eveneens op het Buitenstverlaat 'Bolt Jachtwerf en Bolt Transport', die veel jachttransport binnen Europa verzorgt - over de weg, en 'Yachtcharter De Drait'. Binnen het havengebied vinden we dan nog 'Smelne Yachtcenter' en 'Hof RVS Service en Jachtbouw'.
Dit zijn alle bedrijven, die voor Smallingerland in veel bredere zin werkelijk belangrijk zijn, al zullen ze de gemeentelijke pot wellicht minder spekken dan bv Kijlstra.
En zo zullen er zeker nog meer bedrijven zijn, die havengebonden activiteiten uitvoeren.
De terreinen rond de insteekhaven zijn nog vrijwel leeg en 'wachten op het Cemt Va kanaal' volgens B&W Drachten - maar wie zit er te wachten op een bouwkavel aan het doodlopende eind van een kanaal, dat een omweg van 30 km vergt?
De gedachte dat Va opschaling Drachten 5000 arbeidsplaatsen zal gaan brengen is ontbloot van elke realiteitszin.
Er blijkt verwarring te bestaan (bewust of niet) over het begrip 'Haven'.
- Het industrieterrein bij de binnenhaven heet 'De Haven', maar vertoont niet veel echt havengebonden activiteiten.
Zelfs van de bedrijven, die beschikken over een eigen oever, zijn er relatief weinig die er daadwerkelijk gebruik van maken.
- De echte 'havengebruikers' zijn :
- de van bulkvervoer afhankelijke bedrijven, met name Kijlstra en Agrifirm.
- de jachthaven, -werven en -verhuurbedrijven
- en enkele bedrijven, voor wie vervoer over water af en toe nuttig is - al zullen ze er nooit een Cemt Va schip voor
nodig hebben - een Cemt III of IV is ruim voldoende daartoe.
Er zijn heel wat percelen aan het water met bedrijven die geen kade-functie nodig hebben. Maar die mogelijkheid hebben zij wel, en daar blijven zij ook over beschikken, zij het niet voor Cemt V.
Uit de gegevens die ons nu ter beschikking staan [d - pdf downloaden] blijkt, dat van de 8000 arbeidsplaatsen op het bedrijventerrein ‘De Haven’ er ruim 700 direct ‘havengebonden’ zijn. Dat lijkt inderdaad heel wat, maar dit getal dient nog uitgesplitst te worden in een deel ‘bulktransport-afhankelijk’ en ‘overige’. Want er zijn meer bedrijven die wel het water nodig hebben, maar niet een Cemt Va vaarweg.
Het plaatje van de werkelijke haven van Drachten is met Google maps goed te zien, maar ook met de Procap gegevens - daar staan nummers op, met daaronder de namen van bedrijven in een tabel. Ter illustratie hebben we daar onder nog een Funda advertentie bijgevoegd, waar bijna 3000 m2 bouwgrond mét kade al een half jaar te koop staat/stond voor €150.000,-
Het bovenste deel van de kaart, de relatief nieuwe insteekhaven (kosten 7 miljoen) herbergt nu een bedrijf (Veenbaas-potgrond), dat van de havenkade geen gebruik maakt - ook hier is er dus nog volop plek.
Het is leerzaam om de van bulkvervoer afhankelijke bedrijven wat nader onder de loep te nemen.
Daarvan is Kijlstra de grote speler. Het bedrijf laat vooral zand, cement en grint aanvoeren voor de fabricage van putten, rioolpijpen e.d. en heeft daarvoor een flink terrein nodig. Het beschikt over 35 ha, waarvan het 21 ha, direct aan de haven liggend, ook daadwerkelijk gebruikt (2007). Het had ook een vestiging in Vianen (11 ha), maar deze is inmiddels bij Drachten ingeschoven. Het in gebruik zijnde van Kijlstra aan de haven is daarmee niet groter geworden, afgaand op Google maps.
Kijlstra Drachten & Vianen hadden samen in 2004 nog 250 mensen in dienst, in 2007 200 mensen. Het bedrijf maakt inmiddels onderdeel uit van de Vermeulen Drachten Holding. Automatisering speelt een hoofdrol bij dit in oppervlak en economie grote bedrijf, maar werkgelegenheid dus niet. Een deel van deze mensen zijn ingedeeld bij de betonmortel-sector, wat een niet direct haven-gebonden activiteit is, en verder verkoopafdeling en chauffeurs.
Het ev. verplaatsen van dit bedrijf naar een toekomstig industrieterrein direct aan het PM-kanaal zal dus relatief veel oppervlak vergen (waarvoor Drachten dan zelf weer oppervlak voor andere industriële - of verdere - activiteiten terugkrijgt), maar qua gebouwen en machinerie zal dit goed te overzien zijn.
Kijlstra stelde niet te kunnen garanderen, dat hun vestiging er over dertig jaar nog zo in Drachten zou zijn. Inmiddels blijkt het toch al gekrompen personeelsbestand binnenkort gehalveerd te gaan worden (21-9-2021 Omrop Fryslân).
Een tweede grote speler is Agrifirm, de vroegere CAF. Dit bedrijf verwerkt vooral veevoer, kunstmest e.d. Veel bulk, maar is qua industriële verwerking een stuk minder gecompliceerd dan Kijlstra, omdat machinerie een kleine rol speelt. In de gemeentelijke documentatie (te downloaden via deze link) lezen we, dat op het terrein van Agrifirm hooguit 40 mensen tegelijk aanwezig zijn (incluis chauffeurs).
Agrifirm maakt onderdeel uit van een werkelijk groot coöperatief concern, met 17 vestigingen, waaronder ook in België en Duitsland - totaal zo'n 3000 werknemers, maar in Drachten daarvan dus hooguit 50.
Verder maakt Van der Wiel nog gebruik van de kade. Dit is een veel kleinere speler, bij wie ook bulk om gaat.
De Procap-tabel onder het havenkaartje toont de volumes nu, en wat in 2050 verwacht wordt.
En hoewel het bedrijf 'Veenbaas-potgrond' direct aan de kade zit, zelfs nog als enige aan de insteekhaven, maat Veenbaas geen gebruik van de kade - alle vervoer vindt 'per as' plaats.
Werven zitten natuurlijk wel aan het water, maar ook zij hebben bepaald geen Cemt Va kanaal nodig.
Het kaartje van Procap houdt hen en de jachthavens e.d. kennelijk liever buiten beeld. We treffen hier 'Scheepsbouw O.H. van der Werff' aan, een jachtwerf die vroeger skûtsjes bouwde. En eveneens op het Buitenstverlaat 'Bolt Jachtwerf en Bolt Transport', die veel jachttransport binnen Europa verzorgt - over de weg, en 'Yachtcharter De Drait'. Binnen het havengebied vinden we dan nog 'Smelne Yachtcenter' en 'Hof RVS Service en Jachtbouw'.
Dit zijn alle bedrijven, die voor Smallingerland in veel bredere zin werkelijk belangrijk zijn, al zullen ze de gemeentelijke pot wellicht minder spekken dan bv Kijlstra.
En zo zullen er zeker nog meer bedrijven zijn, die havengebonden activiteiten uitvoeren.
De terreinen rond de insteekhaven zijn nog vrijwel leeg en 'wachten op het Cemt Va kanaal' volgens B&W Drachten - maar wie zit er te wachten op een bouwkavel aan het doodlopende eind van een kanaal, dat een omweg van 30 km vergt?
De gedachte dat Va opschaling Drachten 5000 arbeidsplaatsen zal gaan brengen is ontbloot van elke realiteitszin.