Drone-foto van de 'Wijde' Ee - zo wijd is die op de meeste plekken niet - uit de Leeuwarder Courant van 2016-02-25
Waar het schip vaart is de plek die op de kaart van de Ee-meren aangeduid wordt met de 5e meting van links.
Beloop in de laatste anderhalf jaar
Hoewel discussie over de vaarweg Drachten al ruim twee decennia duurt, beperken wij ons hier tot de laatste 1,5 jaar.
Smallingerlands gemeentelijk voorlichtingsblad 'Breeduit' berichtte op 19-01-2017, dat Gedeputeerde Staten van Friesland geen prioriteit zag in een opschaling van de vaarweg Drachten. Maar de politiek (Provinciale Staten) was het daar voorjaar 2017 niet mee eens. Hierop werd 13-06-2017 besloten onafhankelijk onderzoek te laten verrichten, en de uitkomst daarvan is dit Procap rapport, dat u net als andere provinciale stukken kunt downloaden via de provinciale website.
- Het meest opmerkelijke in deze gang van zaken is het ontbreken van een brede visie, zowel in de Provinciale vraagstelling als in het Procap concept-rapport, dat de uitwerking hiervan is.
- Verder mankeert vanuit de Staten een kritische houding tegenover status van dit rapport (en enkele eerdere rapporten). Het Procap rapport mist (vooralsnog) elke wetenschappelijke onderbouwing - alsof toetsing er niet toe zou doen. Maar tot op heden valt niemand daar over, en neemt men de statements in dit rapport voor zoete koek aan.
Politiek bezien zijn zowel het ontbreken van brede visie als een kritische houding tegenover dit rapport vanuit Drachten bezien te begrijpen (maar niet te vergoelijken). Maar vanuit de Staten mogen we beter verwachten.
Maar het Procap rapport was bepaald niet het eerste. In deze twintig jaar zijn al meerdere rapporten de revue gepasseerd. In deze rapporten valt ondermeer op, dat er grote verschillen in inzicht zijn over de Veiligheid bij gebruik van een vaarwater door én beroepsvaart én recreatievaart. Op welke argumenten deze rapporten zich baseren, komt niet duidelijk uit de verf, terwijl dat wel erg nodig is om het gewicht ervan in een discussie te kunnen bepalen. Het Procap rapport doet een duidelijke uitspraak: 'Ontvlechting tussen beroepsvaart en recreatievaart is goed mogelijk' - maar stelt in haar inleiding wel duidelijk, dat het rapport niet focust op dit onderwerp (oftewel, dat ze wel een verstrekkende uitspraak doen, maar er eigenlijk geen verstand van hebben).
Voor het 'Forum' was dit reden om de maatschappelijke organisaties, betrokken bij de recreatievaart, op te roepen om een duidelijke mening te geven over de haalbaarheid van 'ontvlechting' op smalle meren, m.n. waar het 't zeilen betreft - zij hielden zich 'op de vlakte'.
Waar het schip vaart is de plek die op de kaart van de Ee-meren aangeduid wordt met de 5e meting van links.
Beloop in de laatste anderhalf jaar
Hoewel discussie over de vaarweg Drachten al ruim twee decennia duurt, beperken wij ons hier tot de laatste 1,5 jaar.
Smallingerlands gemeentelijk voorlichtingsblad 'Breeduit' berichtte op 19-01-2017, dat Gedeputeerde Staten van Friesland geen prioriteit zag in een opschaling van de vaarweg Drachten. Maar de politiek (Provinciale Staten) was het daar voorjaar 2017 niet mee eens. Hierop werd 13-06-2017 besloten onafhankelijk onderzoek te laten verrichten, en de uitkomst daarvan is dit Procap rapport, dat u net als andere provinciale stukken kunt downloaden via de provinciale website.
- Het meest opmerkelijke in deze gang van zaken is het ontbreken van een brede visie, zowel in de Provinciale vraagstelling als in het Procap concept-rapport, dat de uitwerking hiervan is.
- Verder mankeert vanuit de Staten een kritische houding tegenover status van dit rapport (en enkele eerdere rapporten). Het Procap rapport mist (vooralsnog) elke wetenschappelijke onderbouwing - alsof toetsing er niet toe zou doen. Maar tot op heden valt niemand daar over, en neemt men de statements in dit rapport voor zoete koek aan.
Politiek bezien zijn zowel het ontbreken van brede visie als een kritische houding tegenover dit rapport vanuit Drachten bezien te begrijpen (maar niet te vergoelijken). Maar vanuit de Staten mogen we beter verwachten.
Maar het Procap rapport was bepaald niet het eerste. In deze twintig jaar zijn al meerdere rapporten de revue gepasseerd. In deze rapporten valt ondermeer op, dat er grote verschillen in inzicht zijn over de Veiligheid bij gebruik van een vaarwater door én beroepsvaart én recreatievaart. Op welke argumenten deze rapporten zich baseren, komt niet duidelijk uit de verf, terwijl dat wel erg nodig is om het gewicht ervan in een discussie te kunnen bepalen. Het Procap rapport doet een duidelijke uitspraak: 'Ontvlechting tussen beroepsvaart en recreatievaart is goed mogelijk' - maar stelt in haar inleiding wel duidelijk, dat het rapport niet focust op dit onderwerp (oftewel, dat ze wel een verstrekkende uitspraak doen, maar er eigenlijk geen verstand van hebben).
Voor het 'Forum' was dit reden om de maatschappelijke organisaties, betrokken bij de recreatievaart, op te roepen om een duidelijke mening te geven over de haalbaarheid van 'ontvlechting' op smalle meren, m.n. waar het 't zeilen betreft - zij hielden zich 'op de vlakte'.