Hoorzitting 30 mei - Er waren 19 sprekers (+ 1 ‘no show’).
Elke bij de Friese vaarweg- en havenproblematiek betrokkene had zich mogen aanmelden om tijdens deze hoorzitting gedurende maximaal 5 minuten zijn woordje te doen (met die 5 minuten ging de voorzitter vrij coulant om).
Deze hoorzitting was live te volgen, maar is nog ook terug te zien zijn via
https://fryslan.stateninformatie.nl/vergadering/525918
Alle sprekers dienden hun verhaal in te leveren bij de griffier. Deze zal ze bundelen, waarna dit document (naar ik aanneem) van de website van de Provincie gedownload zal kunnen worden.
Onze site zal dit overnemen, zodat u het dan ook vanaf hier kunt downloaden.
Maar tot het zover is, vindt u hieronder een
zeer korte samenvatting uit deze pleidooien (niet in chronologische volgorde).
(onder tabblad Vaarweg in Dagbladen vindt u een mager verslag uit de LC).
Pleidooien voor opschaling vaarwegen naar Cemt klasse Va
Natuur, Molens, De Burd en recreatievaart aldaar – en – De Hege Warren
Onveiligheid door de zijtakken van het PM-kanaal op te schalen tot Va vaarwegen
Veiligheid – het enige tegengeluid kwam van :
Alert op onveiligheid
Heel positief was, dat de Statenleden tijdens de Hoorzitting gespitst waren op ‘onveiligheid’ en dit aspect herhaaldelijk naar voren brachten. Daarbij deden ze ook het verzoek aan de sprekers om te verduidelijken wat volgens hen die onveiligheid nu precies inhoudt. Verduidelijkende antwoorden kwamen er evenwel niet, en cruciale items werden hierbij over het hoofd gezien.
Heel jammer dus, dat er geen enkele zeilprofessional aanwezig was of duidelijk inbreng heeft geleverd. Is zeilen zo onbelangrijk geworden, dat niemand zich meer interesseert voor het belang van de zeilsport op onze (Friese) meren?
Ook ons als 'Forum' lukte het al niet om de organisaties waarbinnen zeil-professionaliteit verwacht mag worden te bewegen tot een uitspraak over het zeilen op (smalle) meren waar een vaarweg doorheen loopt (ANWB, Varen-doe-je-samen, Watersportverbond, Hiswa).
Aan het eind van deze avond benaderde ik dhr. Ybema (Hiswa) hierover. Hij noemde, dat hij Zeilschool de Veenhoop had benaderd, en dat die eigenlijk wel voorstander van de geul-oplossing door de Hege Warren was. Die voorkeur was mij bekend, maar de reden daarvan is niet professie-bepaald, maar is vooral gekleurd door het ‘voordeel’ voor de zeilschool om met het onder water zetten van de Hege Warren een snellere toegang tot wat breder vaarwater te krijgen (al dan niet met vaarweg). Nu moeten de boten eerst nog het hele Grietmansrak door.
Veiligheid op het water, en in deze vooral in de recreatievaart, is een zo belangrijk onderwerp, dat het onbestaanbaar is dat de Statenleden en de Gedeputeerde dus nog steeds geen professioneel antwoord hebben gekregen, of zelfs maar een beetje inzicht in deze veiligheidsproblematiek. Als Forum-redacteur heb ik mij tot nu toe afzijdig gehouden van gedetailleerde uitleg hierover. Aangezien de tijd echter dringt, zie ik mij toch geroepen om als zeil- en vaarprofessional nu toch zelf maar uitleg te gaan geven. Hiertoe zal ik mij de komende twee weken bezig houden met een ‘Veiligheids-hoofdstuk’ op deze website. Zodra dit klaar is, zal dit kenbaar worden gemaakt middels een Forum-nieuwsbericht, en een bericht aan de Statenleden.
Alternatief geluid
Elke bij de Friese vaarweg- en havenproblematiek betrokkene had zich mogen aanmelden om tijdens deze hoorzitting gedurende maximaal 5 minuten zijn woordje te doen (met die 5 minuten ging de voorzitter vrij coulant om).
Deze hoorzitting was live te volgen, maar is nog ook terug te zien zijn via
https://fryslan.stateninformatie.nl/vergadering/525918
Alle sprekers dienden hun verhaal in te leveren bij de griffier. Deze zal ze bundelen, waarna dit document (naar ik aanneem) van de website van de Provincie gedownload zal kunnen worden.
Onze site zal dit overnemen, zodat u het dan ook vanaf hier kunt downloaden.
Maar tot het zover is, vindt u hieronder een
zeer korte samenvatting uit deze pleidooien (niet in chronologische volgorde).
(onder tabblad Vaarweg in Dagbladen vindt u een mager verslag uit de LC).
Pleidooien voor opschaling vaarwegen naar Cemt klasse Va
- Dhr. Erik Schultz, voorzitter van de ledengroep Schuttevaer bij ‘Kon. BLN-Schuttevaer’ :
Pleidooi voor opschaling van zowel vaarweg Drachten als Heerenveen. Het voor hem belangrijkste argument was, dat de bulkbedrijven anders zouden vertrekken uit deze havens. Onderbouwen kon hij dit niet, en dit argument werd door ……. (naam niet genoteerd), wiens verhaal wél enige onderbouwing met gegevens vertoonde, tegengesproken.
Hij zou dé persoon zijn om uitleg te geven over de risico's van het varen samen met beroepsvaart, want vrijwel alle beroepsschippers die samen met pleziervaart opvaren weten hoe tenenkrommend het is als een minder ervaren plezierboot toch nog de vaargeul oversteekt, op een moment dat dit eigenlijk niet meer 'kan'. Aan hem werden hierover jammer genoeg geen vragen gesteld. - Heerenveen, dhr. Martin van Dijk , namens 12 Heerenveense bedrijven : Hij hield een pleidooi om de vaarweg naar Heerenveen op te schalen naar Cemt klasse Va - zonder nieuwe argumenten.
- Heerenveen, dhr. Hans Broekhuizen, wethouder : idem
- Drachten, dhr. Erik Hessels, namens firma SMST (offshore windmolens) : Pleidooi voor Va vaarweg naar Drachten, omdat de wieken van zijn windmolens steeds groter worden, en hij daarvoor op een gegeven moment Va schepen nodig zal hebben. Hij goochelde wat met getallen rond het aantal werknemers – vooralsnog niet onderbouwd.
Ook het aantal vaarbewegingen voor zijn bedrijf nu en in de toekomst bleef duister. - Drachten, dhr. Tom van Mourik, namens Gemeente Smallingerland – wilde persé als laatste spreken : Pleidooi voor Va vaarweg naar Drachten. Hoewel hij zei nu niet met getallen bezig te willen zijn, noemde hij meerdere onjuiste werkgelegenheids-cijfers om zijn pleidooi kracht bij te zetten. Daarmee is het aannemelijk, dat het dhr. Van Mourik zal zijn geweest, die het fabeltjesdocument heeft opgesteld, dat B&W begin maart als ‘Bestuursdocument’ het licht deed zien.
Op 25 oktober 2017 heeft gem. Smallingerland (ten overstaan van de goegemeente) toegezegd ervoor te zullen zorgen, dat wij de werkgelegenheidscijfers met betrekking tot de bulkoverslag en bulkverwerking (direct en indirect) zouden krijgen. Deze belofte is Smallingerland niet nagekomen. Inmiddels hebben wijzelf wel de meeste van deze gegevens achterhaald (zie tabblad 'Bulkhaven'), en blijken deze cijfers totaal niet te kloppen met de door B&W en dhr. Van Mourik uit de hoed getoverde cijfers.
Het is triest te moeten ervaren, dat democratisch gekozen bestuurders zo met onze democratie omgaan. Ook wij realiseren ons, dat de belastinginkomsten uit deze bulkindustrie van groot belang zijn voor het kloppend krijgen van Smallingerlands gemeente-begroting, maar in nauwe samenwerking tussen de verschillende gemeenten moet hier toch een wél eerlijke oplossing voor te vinden zijn? (zie Alternatief hieronder). - Leeuwarden, dhr. Geert Frölich, namens Friesland Campina : Onderstreepte het belang van het PM-kanaal, maar ook van het Van Harinxmakanaal, dat de beoogde opschaling echt verdient. Friesland Campina heeft daar baat bij, en bij eventuele blokkade van het PM-kanaal heeft ook de andere scheepvaart daar voordeel van.
Natuur, Molens, De Burd en recreatievaart aldaar – en – De Hege Warren
- Dhr. Gerard Bouma, namens ‘Grou Breed’, een samenwerkingsverband van 10 Grouster organisaties :
Fel betoog tegen aantasting van natuur en recreatiemogelijkheden rond Grou, met name van De Burd met beschermd landschap waar onlangs nog flink in is geïnvesteerd. Een nieuwe vaarweg zal ook de belangrijke fietsroute over De Burd en de Hege Warren onherstelbaar beschadigen, én de vaarroutes vanuit Grou. - Dhr. M.J. van Schaijk, namens ‘De Lege Midden’ : Deed een emotionele oproep om het landschap van De Burd en de molens te beschermen.
- Dhr. M. Ravensloot, namens de Vereniging De Hollandse Molen : Evenwichtig betoog tot behoud van molens en landschap.
- Dhr. J.H. Beek, namens ‘Belangenvereniging De Burd’ : Zakelijk pleidooi voor de natuurwaarden van natuurgebied De Burd. Daarbij ook de schade voor de waterrecreatie bij een nieuwe vaarweg.
- Dhr. Hugo Snoekc, namens de ‘Stichting Behoud Fries Cultuurlandschap Mid- Fryslân’ : Pleidooi voor natuur en milieu, maar ook voor de archeologische terp-resten in dit gebied. Daarbij kwam dhr. Snoekc met waardevolle opmerkingen rond cijfermatige verschillen tussen het Procap-concept-rapport en het Procap-eind-rapport. Het gaat hierbij om enkele forse verschillen, die evenwel niet consequent verwerkt zijn door Procap.
Deze gegevens duiden op veel hogere aanlegkosten en veel lagere opbrengstcijfers.
Forum had deze verschillen nog niet opgemerkt, en had ze ook nog niet ontvangen. Zodra deze gegevens via het komende ‘Hoorzitting-document’ bij ons binnen zijn, zullen ze ook in de ‘Forum-argumenten’ en in de gegevens van onze website verwerkt worden. - Dhr. Willem Tabak, namens ‘LTO Noord’ en de veehouders van de Hege Warren : Het is slechts één punt, dat voorop staat en voor iedereen van groot belang is na zovele jaren van onzekerheid : De boeren willen nu eindelijk duidelijkheid, op korte termijn. Indien ze weg moeten, dan met een goede regeling. Indien ze kunnen blijven, hoe ziet de veeteelt er dan in de Hege Warren uit, en hoe worden ze opgeleid en schadeloos gesteld bij een hoog grondwaterpeil?
Onveiligheid door de zijtakken van het PM-kanaal op te schalen tot Va vaarwegen
- Dhr. Jappie van der Pol, namens de firma’s ‘polboten.nl’ en ‘segelbootmieten.de’ :
- Dhr. Hans Hofer, namens ‘Roeivereniging Aengwirden’ :
- Dhr. Joost van Maasakker, namens ‘Holiday Boatin-Doerak Sneek’ :
- Dhr. Richard Veldman, namens ‘Veldman Yacht Charters’ uit Sneek, en ‘112-water’, een hulpverleningsorganisatie op het water.
- Dhr. Alexander van Walsum, namens het dorp Ternerne : Indien de vaarweg naar Heerenveen niet aangepast wordt volgens het oorspronkelijk plan, dreigt de situatie dat steeds vaker een ‘ontheffing’ verleend wordt voor Va schepen om van de huidige vaarweg gebruik te maken. Dit is qua veiligheid volstrekt onverantwoord, vooral in de smalle stukken zoals in het dorp Terherne.
Veiligheid – het enige tegengeluid kwam van :
- Dhr. Jan Ybema, namens de ‘Hiswa’ : zag als enige een opschaling van de vaarwegen wél zitten. Wie hij hierover benaderd had en welke bedrijven hij hierin vertegenwoordigt, kwam niet aan de orde.
Alert op onveiligheid
Heel positief was, dat de Statenleden tijdens de Hoorzitting gespitst waren op ‘onveiligheid’ en dit aspect herhaaldelijk naar voren brachten. Daarbij deden ze ook het verzoek aan de sprekers om te verduidelijken wat volgens hen die onveiligheid nu precies inhoudt. Verduidelijkende antwoorden kwamen er evenwel niet, en cruciale items werden hierbij over het hoofd gezien.
Heel jammer dus, dat er geen enkele zeilprofessional aanwezig was of duidelijk inbreng heeft geleverd. Is zeilen zo onbelangrijk geworden, dat niemand zich meer interesseert voor het belang van de zeilsport op onze (Friese) meren?
Ook ons als 'Forum' lukte het al niet om de organisaties waarbinnen zeil-professionaliteit verwacht mag worden te bewegen tot een uitspraak over het zeilen op (smalle) meren waar een vaarweg doorheen loopt (ANWB, Varen-doe-je-samen, Watersportverbond, Hiswa).
Aan het eind van deze avond benaderde ik dhr. Ybema (Hiswa) hierover. Hij noemde, dat hij Zeilschool de Veenhoop had benaderd, en dat die eigenlijk wel voorstander van de geul-oplossing door de Hege Warren was. Die voorkeur was mij bekend, maar de reden daarvan is niet professie-bepaald, maar is vooral gekleurd door het ‘voordeel’ voor de zeilschool om met het onder water zetten van de Hege Warren een snellere toegang tot wat breder vaarwater te krijgen (al dan niet met vaarweg). Nu moeten de boten eerst nog het hele Grietmansrak door.
Veiligheid op het water, en in deze vooral in de recreatievaart, is een zo belangrijk onderwerp, dat het onbestaanbaar is dat de Statenleden en de Gedeputeerde dus nog steeds geen professioneel antwoord hebben gekregen, of zelfs maar een beetje inzicht in deze veiligheidsproblematiek. Als Forum-redacteur heb ik mij tot nu toe afzijdig gehouden van gedetailleerde uitleg hierover. Aangezien de tijd echter dringt, zie ik mij toch geroepen om als zeil- en vaarprofessional nu toch zelf maar uitleg te gaan geven. Hiertoe zal ik mij de komende twee weken bezig houden met een ‘Veiligheids-hoofdstuk’ op deze website. Zodra dit klaar is, zal dit kenbaar worden gemaakt middels een Forum-nieuwsbericht, en een bericht aan de Statenleden.
Alternatief geluid
- Marchinus Hofkamp, namens ‘Vaarweg-Drachten-Forum’ : Uitleg dat dit geen organisatie is die belangen behartigt, maar bestaat uit een groep mensen die zich zorgen maakt over de desinformaties in de voorlichting over de vaarweg naar Drachten. Wij zorgen voor objectieve en onderbouwde informatie, en willen daarmee het democratisch proces ondersteunen. Daarbij wijzen al die gegevens op een alternatieve en o.i. betere oplossing dan een nieuwe vaarweg – beter voor Friesland en beter voor Smallingerland - gesteld dat er een goed samenwerkingsverband tussen de betreffende gemeenten wordt gecreëerd. Dit alternatief alternatief werd tijdens de Hoorzitting aan de Statenleden en de Gedelegeerde voorgelegd.