Nieuws 27-01-2024 - Het huis aan huisblad Actief biedt nog wat aanvullende informatie rond die subsidieaanvraag : B&W van Sm blijkt nog een onderzoek te hebben laten uitvoeren, nu door Buck Consultants International (link naar hun presentatie). En natuurlijk weer met 'de haven van Drachten' als uitgangspunt - kennelijk als een soort update van Procap. Het hoeft niet te verwonderen, dat de uitkomst dezelfde is: De haven zou beter bereikbaar moeten worden voor klasse Va schepen, met als argument dat daar veel (nu zelfs10.000) arbeidsplaatsen in Drachten mee gemoeid zouden zijn - in 2018 sprak B&W nog over 5000 plaatsen. Maar wie de Sm-gemeentelijke achtergrondgegevens rond de bulkbedrijven bij elkaar optelt komt nog steeds niet verder dan zo'n 200 á 250 plaatsen nu. 10.000 Arbeidsplaatsen is dus een factor veertig (!) bezijden de huidige situatie. De broek van B&W wordt steeds groter. Daarom nog even de kern van de zaak: Klasse Va is alleen nodig voor de bulkvaart. De werkgelegenheid van bulk-verwerkende bedrijven bedraagt nu hooguit 250 man en dat zal niet meer worden. In andere sectoren werken er op de Drachtster industrieterreinen wél veel mensen bij veel bedrijven. Die bedrijven hebben af en toe baat bij de haven, een haven die weinig belangrijk bleek en daarom ernstig verwaarloosd werd. Achterstallig onderhoud lijkt dus wenselijk, maar dan niet gebaseerd op klasse Va en een uit de hoed getoverde mega-groei in bulkbedrijven en bulkvaart. Het is te hopen, dat er onder de nieuwe leden van PS Fryslan eindelijk wat kritische mensen zitten, want het voorzitterschap van Commissaris Brok behoeft een stevig en goed onderbouwd weerwoord in de Friese Staten. Wellicht hebben ze wat aan de harde gegevens in Fabels en Feiten. Want kunnen we ons (Europese) belastinggeld niet beter uitgeven aan energietransitie en milieu dan aan het ondergraven daarvan?
Oproep, medewerking gezocht: Wie van onze lezers/meedenkers is bereid om dit rapport van Buck Consultants International door te pluizen? Dan kunnen we ook dat rapport becommentarieerd op onze website plaatsen. Want alleen op krantenartikelen mogen we niet zomaar vertrouwen.
24-01-2024 - Gisteren heeft de Sm-gemeenteraad unaniem onderstaande subsidieaanvraag ondersteund (zie Leeuwarder Courant van 24-01). Het is een verdere opmaat naar een nieuwe vaarweg. Op zich niet zo raar dat een gemeente een 'te grote broek' aan wil, maar wel dat de Provincie zulke sprookjes niet corrigeert met wél goed onderbouwde plannen qua provinciale infrastructuur en ruimtelijke ordening - want aan zulke plannen ontbreekt het triest genoeg.
18-12-2023 - Wie nog verwacht had, dat onze bestuurders van Smallingerland inmiddels wat realiteitszin ontwikkeld zouden hebben, in die zin dat megalomane plannen aan het eind van een doodlopende (en voor de recreatie belangrijke) vaarweg niet wenselijk zijn voor het milieu, recreatie en toerisme, en voor de Friese economie, zal misschien teleurgesteld zijn door het bericht dat vandaag in de LC staat: Drachten vraagt 23 miljoen voor z'n haven aan Europa - om grotere schepen beter te kunnen ontvangen. Terwijl het Drachten al niet lukt om z'n huidige haven enigermate te onderhouden - moet het daarvoor de hand ophouden bij de EU? Als enkele ondernemers al jaren Drachten een grote broek willen aantrekken is dat op zich prima, maar zoek dan naar een zinvolle en economisch rendabele oplossing, die ook nog milieu- en natuurvriendelijk is. En dat natuurlijk in samen-werking met Leeuwarden en de Provincie. Logisch zou zijn om te komen tot een industrieterrein annex overslaghaven voor bulk, stukgoed en containers direct aan het PM-kanaal. Wie nu (zoals de commissaris van de koning) zegt, dat dit al onderzocht is en te duur bleek, heeft niet opgelet, want dat onderzoek bleek doorgestoken kaart. Maar wellicht lukt dit plan van Smallingerland ook nog wel, want ook in Bulgarije lukte het om voor meerdere zinloze projecten miljoenen los te krijgen van de EU.
02-01-2023 - Beste mensen, Wat vertraagd reageren wij op de uitkomsten afgelopen najaar van de Provinciale afhandeling van de Vaarweg Drachten en van polder de Hegewarren. Hoewel er op grond van harde feiten verwacht had mogen worden, dat er nu finale beslissingen genomen zouden zijn, gevolgd door een duidelijke beleidslijn van ons provinciebestuur, blijft e.e.a. toch wat halfslachtig. Belangrijk is, dat er (voorlopig) geen nieuwe vaarweg komt. De teleurstellend povere onderbouwing van dit besluit is, dat de financiën tekort schieten. Want al die goed onderbouwde argumenten tégen een nieuwe vaarweg dan? Die speelden in de overwegingen eigenlijk geen of nauwelijks een rol – onbekendheid met deze feiten bij de Statenleden? of politiek te gevoelig? of verborgen belangen? En, vertelde de gedeputeerde: “indien er onvoorzien in de toekomst tóch een nieuwe vaarweg zou moeten komen, zal die niet door de Hegewarren leiden – want het Hegewarren project ‘Open en Natuurlijk’ gaat doorgang vinden” – hoewel ook dát natuurlijk niet zeker is, de toekomst zal het moeten leren. Inundatie van polder De Hegewarren was door onderzoeksbureau Procap voor GS uit de hoge hoed getoverd om Drachten bereikbaar te maken voor Cemt Va. Dit evenwel zonder enig idee van ruimtelijke ordening, zonder zich de vraag te stellen of Drachten wel een geschikte plek is voor een Cemt Va haven. En dit zonder inzet van enige competentie in landschapsordening of in recreatiekunde. Maar GS omarmde opportunistisch deze zogenoemde ‘meekoppelkans’ en liet haar grondwettelijke taak in ruimtelijke ordening voor het gemak maar buiten beeld. Een proces van vaag onderzoek en (schijn-) burgerinspraak werd gestart om enig fundament te krijgen voor een positieve vaarwegbeslissing – omdat Smallingerland dit zo graag wil. Daar bleek dus te weinig geld voor, maar voor de herinrichting van het veenweidelandschap Hegewarren is wél genoeg geld uit de hoed te toveren, door het inspraakplan ‘wat uit te breiden met 100 huisjes extra’ – wat terecht protest van de inspraakgroep tot gevolg had. Een nieuwe vaarweg komt er vooralsnog dus niet, maar De Hegewarren gaat wel op de schop en onder water – in welke mate is nog niet duidelijk. Het plan is om met grof graafwerk de CO₂-opslag in veengrond te slopen en de erin opgehoopte agrarische chemicaliën vrij te laten in het oppervlaktewater. Milieueffectonderzoek zal hier waarschijnlijk een stokje voor steken. In hoeverre het beoogde moerasgebied kans zal krijgen zich hier te ontwikkelen is een uiterst onzekere factor – nog los van de vraag of dit uit oogpunt van volksgezondheid gewenst is (door klimaatverandering gaan ziekte-overbrengende muggen in toenemende mate ook onze landsgrenzen bereiken). Ook een milieuvergunning voor de bouw van al die recreatiehuisjes zal nog lang onzeker blijven. En dan het zgn. ‘harde’ argument van ‘kwel’, waardoor De Hegewarren wel onder water gezet moeten worden om de Alde Feanen niet te laten verdrogen? Dit argument kon met vakkundige uitleg door de provinciaal hydroloog gewoon weerlegd worden – iets waar natuurorganisatie IFG om onduidelijke reden niet blij mee was. Maar inundatie betekent een polder minder en voor het Wetterskip een kostenpost minder. En daar staan we dan als burgers, overgeleverd aan een visieloos provinciebestuur en hun boekhouders. We zullen zien hoe dit uitpakt, en daar hebben we misschien nog tijd genoeg voor, want gasexploitant Vermillion zou nog tot 2040 zijn gasput in de Hegewarren mogen exploiteren. Inmiddels is er wel al door GS wat land opgekocht. De boeren in de Hegewarren zijn al die onzekerheid inmiddels zat en zijn bereid hun boerenbedrijf daar op te geven. Voor de door GS geboden lage prijs kunnen zij echter elders geen bedrijf overnemen. Waarom GS geen redelijke prijs biedt? Door alle onzekerheden rond veengrond zijn boerenbedrijven daar minder waard geworden dan bedrijven op zand- of kleigrond. De overheid profiteert daarmee van door haarzelf geschapen onzekerheid. Dat dit voor de Hegewarren-boeren niet acceptabel is, laat zich raden. Zij blijven vooralsnog dus hier zitten, want hun bedrijven renderen als voorheen, en goed, bij dit polderpeil. Tot zover het nieuws dat geen nieuws meer is.
Voor meerderen van ons waren de afgelopen jaren leerzaam. Enerzijds door de zogenaamd politieke wens voor een nieuwe vaarweg, waarin bedrijfs- en persoonlijk belang het algemeen belang op achterstand zet, onderbouwd met fabels. En anderzijds de harde feiten, die vaak onverwacht toch te achterhalen bleken te zijn – als je maar goed genoeg zoekt op het Internet en in archieven. Gefundeerde feiten, die in de vorm van ‘Fabels en Feiten’ plus onderbouwing op onze website, aan de politici werden gepresenteerd via e-mail en inspraak. Maar die door hen niet werden opgepikt of domweg werden genegeerd. En waar feiten wel werden erkend, werden ze eerder als hinderlijk dan als welkom ervaren. Wat hierin ongetwijfeld zal meespelen, is de volle politieke agenda (bij beperkte mankracht, zeker bij kleine fracties) die maar weinig ruimte voor verdieping biedt; en dat fabels vaak aantrekkelijker zijn dan feiten. Hoewel de laatste inspraakavond in het Provinciehuis (14-6) door de voorzitter als glorie voor de democratie werd neergezet, bleek het meer een demasqué van de democratie. En dat is zorgelijk, vooral ook omdat het alles behalve uitgesloten is, dat het in de landelijke politiek niet veel beter verloopt. Wij beraden ons nu, of Vaarweg Drachten Forum nog een zinvolle rol kan spelen in de toekomst, want voor de vaarweg noch voor de Hegewarren is die toekomst helder. Voor dit moment is onze rol uitgespeeld. Onze website https://vaarweg-drachten-forum.weebly.com/ zullen we voorlopig nog in de lucht houden, zij het in min of meer slapende toestand. Dit om de in feiten geïnteresseerden nog de mogelijkheid te bieden die feiten te raadplegen. Dank aan hen die feitelijke inbreng leverden, en dank aan alle lezers van deze site. Met vriendelijke groet, Marchinus Hofkamp, redacteur.
21-09-2022 - Provinciale staten hebben ervoor gekozen om (voorlopig) geen nieuwe vaarweg naar Drachten te graven. En qua gebiedsontwikkeling in polder De Hegewarren is gekozen voor de optie 'Open en Natuurlijk'. Meer details krijgen we te weten zodra de besluitenlijst van deze PS vergadering online zal staan.
31-07-2022 - Naast de keuze voor een al dan niet nieuwe vaarweg, zal er in september door PS-Fryslân ook gekozen moeten worden tussen twee opties voor Gebiedsontwikkeling Hegewarren – ‘Open en Natuurlijk’ of ‘Polderaquarel’? Deze twee opties zijn het resultaat van inspraak met de mienskip, het proces dat onderneming Haskoning in opdracht van GS in gang zette onder de noemer Co-creatie. GS-Fryslân en It Fryske Gea kozen al, met deels eigen argumenten. Wat klopt er van die argumenten voor of tegen ‘Open en Natuurlijk’ en ‘Polderaquarel’? Wij hebben ze gefactcheckt, vooral tegen de achtergrond van natuur en milieu. Bij meerdere resultaten moesten we meer dan eens de wenkbrauwen flink fronzen, of stonden we versteld van de ongefundeerde aannames. En dus maakten we ook hier een flipboekje van. Voor mensen met te weinig tijd, staat op blz 1 de Samenvatting. Daarna volgt het meer uitgebreide verslag, mét feitelijke onderbouwing.
27-06-2022 - Vanmiddag heeft de redactie in het Provinciehuis de uitleg aangehoord over het definitieve GS standpunt over al dan niet een nieuwe vaarweg door gedeputeerde Fokkens. Kort en goed: als het aan GS ligt komt die vaarweg er niet, maar het is PS dat in september het definitieve besluit hierover zal nemen. Het GS standpunt berust vooral op economische overwegingen, en iets op criteria milieu en veiligheid. Na deze korte inleiding door de gedeputeerde, konden aan haar slechts enkele vragen gesteld worden, want ze moest weg (…). Mijn vraag waar we inzicht zouden kunnen krijgen in de omgang met in GS discussies gehanteerde feiten, werd doorgeschoven naar de volgende twee sprekers … en weg was de gedeputeerde. Later werd dit door de ‘projectleider vaarweg’ voor zover mogelijk nog wat toegelicht. En dat bleek niet ver – bij onbekendheid met gecheckte feiten. De bekende riedel met onjuiste GS-argumenten (‘nieuwe vaarweg net iets veiliger dan de huidige’, ‘nieuwe vaarweg net iets beter voor het milieu in de Alde Feanen’) was gelukkig niet sterk genoeg gebleken om het financiële nadeel van een nieuwe vaarweg te ‘verslaan’. “Als PS instemt met dit voorstel, komt er definitief geen vaarweg door de Hegewarren/Burd – en mocht bij veranderde economische inzichten er t.z.t. toch weer zicht op een andere vaarweg komen, dan zal deze niet door de Hegewarren gaan, omdat de gebiedsontwikkeling daar van start zal gaan zodra ook daar een keuze in gemaakt is” (zijnde de duidelijke strekking van het gezegde – geen citaat). Hierna volgde nog uitleg van een financiële man, die enerzijds wees op de toch te hoge kosten, samen met een inmiddels gewijzigd inzicht dat ‘kleine schepen niet zullen verdwijnen’, maar milieuvriendelijker gemaakt zullen worden, én ze blijven ook elders nodig. Hij refereerde hier aan een nieuw Panteia rapport, dat binnenkort uitkomt – maar ook het vorige rapport meldde dit al. Enfin, in september is de politiek aan zet – aan ons de taak om de feiten rond een ev. aanleg van nieuwe vaarweg aan de politiek duidelijk te maken, incluis veiligheid, natuur & milieu, en recreatie; want wat de recreatie in en rond de Ee-meren betreft, de potentie aan economische mogelijkheden daarvan is nog nauwelijks opgemerkt. Na het vaarweg besluit in september zal gekozen dienen te worden tussen de Hegewarren opties 'Polderaquarel' en 'Open en Natuurlijk', welke laatste alles behalve natuurlijk is. Omdat It Fryske Gea (IFG), dat een belangrijke stem in deze heeft, toch voor Open en Natuurlijk koos, vroegen we aan directie en bestuur van IFG de feitelijke onderbouwing van hun drie belangrijkste argumenten. De antwoorden hierop zijn ons een maand geleden toegezegd - wat tijdens de jaarvergadering nog eens bevestigd werd - maar we wachten nog geduldig hierop.
21-03-2022 De redactie heeft de belangrijkste vaarweg/veenweide gegevens nog eens overzichtelijk op een rij gezet, en schrok toch nog van zóveel gesjoemel. Want we hebben wel vol verbazing gekeken naar de 'alternatieve waarheden' van Trump (en nu van Poetin), maar wij kunnen er in ons land toch ook wat van - zelfs in ons nuchtere Friesland. Van zoveel manipulaties door onze overheid zouden we haast 'rode oortjes' krijgen, en die willen we niet. Daarom is de homepage van onze website heringericht om nog beter ons belangrijkste doel te bereiken: factchecking en voorlichting met goed onderbouwde objectieve feiten. En al naar gelang de tijd die je hebt om je in dit onderwerp goed te oriënteren, kun je er kiezen uit 3 mogelijkheden. Dit om 'door de bomen tóch het bos te kunnen blijven zien'. En met dit 'zicht op bomen én bos' is het voor ons forum eigenlijk niet meer goed mogelijk om nog zonder schaamte langs de zijlijn te blijven toekijken, en ontkomen we niet aan enige stellingname. Want : "Sûnder echt hurde needsaak litte wy ús lân net nei de berbysjes gean".
19-02-2022 Een bevestiging van onderstaand bericht in de LC: GS en B&W Sm zijn zo gretig belust op het doordrukken van hun plannen, dat ze zich niet te tijd gunnen om naar de buitenwereld toe zelfs maar de schijn op te houden, dat ze een serieuze afweging hebben gemaakt van alle voors en tegens in de Co-creatieplannen. Inbreng vragen van burgers en betrokken professionals en daar vervolgens niets mee doen verstoort het democratisch proces.
19-02-2022 Na serieus onderzoek door het Co-creatieteam presenteerden zij in november hun rapport incluis bijlagen aan de overheid. Op 16-02-2021 konden alle betrokkenen meekijken en schriftelijk reageren op een bespreking over natuuren veiligheidsaspecten van de twee meest opportune oplossingen (nog zonder vaarweg), zijnde de 'Polderaquarel' en 'Open en Natuurlijk'. De GS-begeleidster noemde aan het eind van de bijeenkomst, dat in de periode na deze bespreking gekozen zou gaan worden tussen deze twee opties. Indien gekozen zou worden voor 'Polderaquarel', een optie waarbij het inpassen van een vaarweg waarschijnlijk te duur zou uitvallen, zou er geen vaarweg komen. Bij keuze voor 'Polderaquarel' is die keuze er nog wel, en zou in juni gekozen worden voor wel/niet een vaarweg. De keuze voor 'Polderaquarel' of 'Open en Natuurlijk' hing dus mede van deze bespreking over veiligheid en natuur af. Of niet? Nee dus, want: In de Provinciale Nieuwsbrief 'Hegewarren' van 18 febr, dus net een dag na de bespreking, lezen we "De bestuurders hebben een voorkeur voor de variant ‘Open en Natuurlijk’, omdat hiermee de meeste maatschappelijke doelstellingen gerealiseerd worden". Onze bijeenkomst in de avond van 16 febr over 'Veiligheid' en 'Natuur', waarover nog veel vragen, opmerkingen en aanmerkingen zijn ingestuurd, doet er in wezen helemaal niet toe; de overheid heeft allang besloten op grond van 'maatschappelijke doelstellingen' - welke en hoe onderbouwd blijft duister. Wat kunnen we dus anders verwachten, dan dat deze zomer op dezelfde wijze een 'positief besluit' over de vaarweg genomen zal worden met veronachtzaming van er wezenlijk toe doende feiten? Onderbouwde argumenten zijn uitgebreid op onze site te vinden. Hieronder de voor dit moment meest relevante: * quaveiligheid: niet alleen het stukje door de Hegewarren dient hierop beoordeeld te worden, maar ook de Ee-meren, de Monnikengreppel. Hier dient het ook voor zeilers en surfers veilig te zijn. Daarin mist Co-creatie expertise. Toename enerzijds van recreatie (via 'Oudega ah Water) en anderzijds de scheepsgrootte en snelheid zijn niet veilig te combineren. * qua natuur: - De gedachte dat je de duizenden jaren oude structuur van veen, waarin veel CO2 veilig ligt opgeslagen, ongestraft kunt 'verblubberen', is onjuist. "In bagger zitten plantenresten die aan het verteren zijn. Hiervoor gebruiken ze veel zuurstof" (waterschap). Plantenresten in vochtig veen oxideren niet, in bagger wél. - De omweg van 30 km voor Cemt Va schepen om Drachten te bereiken, dat aan het eind van een doodlopend kanaal ligt (15 km vol heen, 15 km leeg terug) kost volgens TNO 850 liter brandstof - en dus uitstoot hiervan die over de Alde Feanen waait met de heersende winden. - Een open verbinding tussen vaarweg en Alde Feanen geeft doorstroming in het natuurgebied. Waterkwaliteit? - Het rapport vergelijkt de optie 'Open en natuurlijk' (die dus bepaald niet zo 'natuurlijk' is) met een situatie in de optie 'Polderaquarel' waarbij een grondwaterstand van 40 cm onder het maaiveld wordt gehanteerd en er daardoor nog enige veenoxidatie plaatsvindt. Onderzoek van de Universiteit Utrecht (BioClive) toont echter aan, dat bij een waterpeil van 30 cm de hele bovenlaag vochtig en levend blijft, als de juiste gewassen gekozen worden. Dan groeit veen dus áán. Maar uiteindelijk lijken GS en B&W Smallingerland slechts geïnteresseerd te zijn in één resultaat: Er moet hoe dan ook een nieuwe vaarweg komen. Wij wachten juni dus af, maar hoopgevend voor een oprechte democratische keuze is deze ontwikkeling dus niet. PS: We haalden hierboven slechts enkele onderbouwde argumenten aan. Veel meer vindt u in 'Fabels en Feiten'.
26-09-2021 Het ziet ernaar uit, dat 7-10-2021 de resultaten van het 'Co-creatieproces' overhandigd zullen worden aan de Provinciale Overheid. Daarna zal men zich daar in deze materie kunnen verdiepen. Voor wat betreft de vaarweg naar Drachten is het o.i. van meer belang, dat Provinciale Staten goed weet op wat voor argumenten zo'n vaarweg gebouwd is. Lees daartoe Vaarweg-Onderzoek, met alle argumenten en fake-argumentatie die daarin wordt gebruikt - bijzonder en leerzaam.
21-09-2021 Omrop Fryslân meldt, dat Kijlstra Beton in Drachten de helft van het personeel ontslaat. Hoe triest dit bericht ook is voor betreffende werknemers, maar helemaal onverwacht komt het niet, zo'n bericht (zie Fabels & Feiten blz 2). Voor bulkverwerkers als Kijlstra ligt Drachten niet gunstig, en zeker voor de lange termijn kan je daar dus niet op bouwen - ook geen vaarweg.
15-09-2021 Bericht in LC waarin de Raad van State Milieudefensie op alle onderdelen in het ongelijk stelt in de eis om de slootpeilen omhoog te brengen tot 30 cm onder het maaiveld. De Raad van State, of eigenlijk het Wetterskip zou het hierin beter weten dan bv de Universiteit van Utrecht? En over betere argumenten beschikken dan Milieudefensie? Wonderlijk.
23-08-2021 Over 'kleine vrachtschepen' staat in Fabels en Feiten dat ze niet zullen verdwijnen, al is het alleen al omdat ze in onze buurlanden met veelal kleinere vaarwegen hard nodig zijn. Een forumlid merkte op, deze stelling nog onvoldoende onderbouwd was, terwijl dit wel hard nodig is omdat Smallingerland het verdwijnen van kleine schepen nog steeds als argument voor een Cemt Va vaarweg opvoert. En dus vind je nu onder tabblad 'Argumenten' (andere naam voor Forum versie C) een nieuw flipboekje "Kleine schepen verdwijnen niet, ze Veranderen", met veel hyperlinks die alle uitspraken onderbouwen. De binnenvaartwereld is innovatief, al loopt Nederland hierin (nog) niet voorop.
16-07-2021 Meerdere ontwikkelingen eisen onze aandacht op: - Een maand geleden stonden de conceptresultaten online van het zgn. Co-creatie-proces, over de toekomst van polder De Hegewarren en De Burd - hoe gaat het landschap eruit zien, en wordt er een mega-vaarweg doorheen gegraven of niet? Alle op- en aanmerkingen worden nog verwerkt, waarna Provinciale Staten dit najaar hier hun stem over mogen uitbrengen, waarna GS zal gaan beslissen. Hoe kijken wij 'gezond kritisch' naar deze resultaten? Zie het nieuwe flipboekje (2 blz tekst) met een kritische beschouwing, incluis ecologische aspecten betreffende het 'veen'. - Op 2 mei jl. deden we vanuit Forum een oproep om een werkgroep te starten tégen deze vaarwegplannen. Forum wil slechts onbevooroordeelde informatie leveren, welke met factchecks goed is onderbouwd. Maar juist door al die gecheckte info lukt het niet meer om weg te kijken van al die slecht onderbouwde argumenten vóór een nieuwe vaarweg (zie flipboek Fabels en Feiten op de Homepage) - vandaar die oproep toen. En daar is gehoor aan gegeven! Een groepje mensen heeft het voortouw genomen in de Actiegroep "Vaarsnelweg Burd/Hegewarren Nee". Niet dat zij gelukkig zijn met de huidige situatie, nee, zulke enorme bulkschepen horen gewoon niet in dit gebied; wel in en aan de hoofdaders PM-kanaal en Van Harinxma-kanaal. Wij zijn benieuwd hoe deze actiegroep zich gaat ontwikkelen, en zeggen deze voorvechters onze steun toe, en vooral ook de door ons gecheckte gegevens. Website van de Actiegroep: zie www.vaarsnelwegnee.nl Zelf blijven wij, als Vaarweg Drachten Forum gewoon benieuwd naar alle ontwikkelingen, die we kritisch zullen volgen.
29-05-2021: Ook in de betonindustrie staan ontwikkelingen niet stil. Circulair beton is geen science fiction meer. Rijkswaterstaat, ProRail en Strukton leggen samen in NRC uit, dat het goed lukt om uit betongruis weer de ingrediënten steen/zand/cement te maken, klaar voor het maken van nieuw beton, zelfs is er al een ‘mobiele betonrecycler’. Het streven is om in 2050 alle sloopbeton te recyclen. Dit is al in 2018 vastgelegd in het ‘Betonakkoord’. Dat we hier in de discussie rond Kijlstra beton nog niets over hoorden, wekt verwondering. Want hoewel Procap ook spreekt van meer circulariteit, gaan zij in hun rapport voor Drachten nog uit van 'maar' 10% minder overslag in 2050 dan de 1,1 mln ton nu. Terwijl zowel Agrifirm (minder veevoer, minder gif) als we nu ook lezen over de betonindustrie structureel minder zullen gaan invoeren in Drachten – en ws in niet zo grote schepen.
2021-05-25: Om door te krijgen, dat de Provinciale plannen voor een nieuwe vaarweg naar Drachten gebaseerd zijn op argumenten, die goeddeels onjuist zijn, heb je onafhankelijke informatie nodig. Deze website biedt dit, maar inderdaad, het betekent veel lezen. Daarom staat er op de homepage een samenvatting: 'Fabels en Feiten'. De laatste versie (12-11-2020) bleek met 11 blz voor velen toch nog te lang. Daarom maakten we een nieuwe versie van 3 blz in tabelvorm (Homepage). Deze is meer overzichtelijk met dezelfde gecheckte feiten. Indien nodig is de versie van nov 2020 is hier nog wel in te zien en op de homepage te downloaden.
En in aansluiting op ons bericht van 31-3-2021 kunnen we melden, dat GS ook Trije Hûs 2, 9001 ZX Grou gekocht blijkt te hebben. Kadaster: Perceel GRO00-C-1202 WOZ gekocht te hebben. Voor welke prijs weten we nog niet, maar WOZ waarde per 1/1/2020 is € 469.000. Goed om te vermelden, dat permanente bewoning is toegestaan. Stond te koop voor € 585.000
2021-05-02: De Provinciale plannen voor een nieuwe vaarweg naar Drachten lijken onstuitbaar, al zijn er nauwelijks reële argumenten die deze plannen ondersteunen. Zulke argumenten worden wel opgedist, maar ze zijn eenvoudig te weerleggen door objectieve feiten. Dat heeft Forum al uitgebreid gedaan, met deze website als verantwoording. Om werk van jaren door te lezen valt niet mee, maar met het flipboek 'Fabels & Feiten' als samenvatting ben je al goed op de hoogte. Met zulke harde en goed onderbouwde argumenten tégen het graven van een nieuwe vaarweg is een duidelijk standpunt onontkoombaar. Daarom ondersteunt de redactie van Forum het initiatief van enkele Forumdeelnemers om een Werkgroep/actiegroep te starten, die het graven van zo'n zinloze en destructieve nieuwe vaarweg moet zien te verhinderen. Dit door het rondzenden van de OPROEP om deel te nemen aan deze Werkgroep. We rekenen op iedereen, die het Friese landschap, het milieu, de natuur, de recreatiebranche, de veiligheid in de watersport een warm hart toedraagt, om je loyaliteit te betuigen aan de doelstelling van deze Werkgroep/actiegroep. Om deze OPROEP te lezen, klik hier.
2021-03-31: Van een Forum-deelnemer ontvingen we een opmerkelijk bericht, met de kadastrale gegevens uit de Burd : PS Fryslân heeft in 2020 de 1770 m2 grond van Trye Hus gekocht, voor € 516.000, een prijs die aardig in de buurt komt van een bouwkavel voor een villa in bv. Amersfoort. PS lijkt daarmee 'voor te sorteren' op de aanleg van een nieuwe vaarweg door de Burd - waar zou PS anders zoveel geld voor over hebben? Of betreft deze aankoop een heel ander doel? Wie hier andere (goed onderbouwde) info bij heeft, laat het de redactie svp weten. In de Hege Warren werd al grond opgekocht - onder de noemer van 'gebiedsontwikkeling', maar voor de Burd is dat niet waarschijnlijk. Dus wie nog niet 'wakker' was, die is het nu hopelijk wél. Want hoewel Forum slechts neutraal wil zijn, en zich wilde beperken tot het bij PS en de politiek aanleveren van objectieve en goed onderbouwde feiten, lijkt het er steeds meer op dat PS samen met meerdere politici liever op drijfzand bouwt, ten koste van natuur, milieu, recreatie, veiligheid, bewoners, kortom veel negatieve consequenties. Wellicht zal er toch (juridische) actie nodig zijn om deze rare plannen in de kiem te smoren?
2021-03-25: Wij zijn geen actiegroep, maar onafhankelijk en kritisch. En mocht er op dubieuze gronden dan tóch een kanaal moeten komen, laat dat dan wel een goed kanaal zijn, met verantwoording naar scheepvaart, milieu, natuur, bewoners en belastingbetalers. Daarom blijft Forum meedenken, ook over de vorm van een optimale vaarweg. Daartoe is een aparte webpagina ingevoegd: Vaarwegalternatief- vooralsnog alleen een Hege Warren deel. Graag horen we van onze Forum-meedenkers of zij ook hierin willen meedenken - met name hen aan de Burd-zijde van dit project. Dat de vaarweg nog steeds op de Gemeentelijke en Provinciale agenda's staat achten wij immoreel, daar de feiten waarop dit gebaseerd is 'fake' zijn (zie hieronder), en dit hele overheidsproces daardoor riekt naar een corrupte gang van zaken.
2020-09-04: Gedeputeerde Staten steekt op nieuwe wijze in op de vaarweg naar Drachten, door nu twee onderzoekers aan te wijzen, die samen met betrokkenen een 'onafhankelijk co-creatie-team' moeten vormen. Zij gaan onderzoeken, hoe een goede gebiedsontwikkeling van polder de Hege Warren er uit zou kunnen zien. Dit team dient met drie mogelijke oplossingen te komen - de eis van GS is wel, dat in een van deze drie mogelijkheden de vaarweg door de Hege Warren is opgenomen. Een interessant proces om gebiedsontwikkeling te plannen, want met de veenweiden moet inderdaad landelijk echt wat gebeuren. Maar hierbij realiseren wij ons wel, dat een van deze drie co-creaties (met de vaarweg) dan zal rusten op de lemen voeten van gemanipuleerde standpunten. Ondanks al onze correcte onderbouwing van de feiten in Fabels en Feiten, blijft onze overheid zulke standpunten serieus nemen, waarmee de vaarweglobby hen in de richting van de vaarweg blijft duwen. Je moet je haast afvragen, of alle belangen bij onze overheden wel zuiver gescheiden zijn - zie de geüpdate versie van "Hege Warren & vaarweg Drachten, Fabels en Feiten".
2019-11-21: Gisteravond weer een hoorzitting in het Provinciehuis. Het bracht weinig nieuws. Gelukkig doorzien GS nu wel, dat de werkgelegenheid, die met opschaling van de vaarweg naar Drachten gemoeid is, slechts een fractie (< 1/10e) bedraagt van wat het gemeentebestuur opgeeft. Maar nog steeds klonken er tijdens het inspreken sprookjes. Zo werd herhaaldelijk beweerd, dat Cemt III en Cemt IV schepen zullen verdwijnen. Maar je hoeft maar te googelen op 'kleine schepen & toekomst' en je ziet hoeveel aandacht er voor deze kleinere klassen schepen is, en dat daar juist een tekort aan is. Het flipboekje Fabels en Feiten rond Hege Warren en Vaarweg Drachten is dus nu geüpdatet.
2019-10-29: Door het verleggen van de aandacht van 'Vaarweg' naar 'Gebiedsontwikkeling' hebben we ook in de indeling van onze website de accenten wat verlegd. Zo kregen de 'Veenweiden' een meer prominente plek in de vorm van twee professionele overzichtsartikelen : "Het veenweidedossier" (2017) en"Waarheen met het veen" (2009). De dagbladpers in Friesland pikte dit traag op, maar de laatste tijd vind je in de kranten meer over deze problematiek , zij het dat het vooral de waan van de dag is die hier een uitweg vindt, en naast zinnige zaken dus ook fabels.
2019-10-04: De naam 'Vaarweg Drachten Forum' zou inmiddels omgedoopt kunnen worden in 'gebiedsontwikkeling Hege Warren Forum' (zie 2019-09-26), maar dat zou alleen maar verwarring geven. En omdat opschaling van de vaarweg kennelijk ook nog steeds actueel is, ondanks het gebrek aan ratio daarvoor, heeft de redactie, vooral ten behoeve van de vele nieuwe Statenleden, die binnenkort moeten instemmen met nader onderzoek over deze onderwerpen, een samenvatting c.q. overzicht gemaakt van alle feiten, geplaatst tegenover alle desinformatie die hierover circuleert. Op onze homepage is het flipboek 'Fabels & Feiten' te lezen, en als pdf te downloaden.
2019-09-26: Op een door Gedeputeerde Staten georganiseerde voorlichtingsavond in Oudega, bleek hoezeer de focus bij GS is verlegd van 'opschaling vaarweg' naar 'gebiedsontwikkeling Hege Warren'. Het verhaal over Hege Warren was goed voorbereid en leerde dat kennis (én gebrek aan kennis over inundatie) zich duidelijker beginnen af te tekenen. Het tweede verhaal over opschaling van de vaarweg naar Drachten was veel minder evenwichtig, en volgde nog steeds kritiekloos het Procap rapport, en vooral dus nog plaatselijke belangen. De nadruk op de milieueffecten van veenrot is goed, want het gaat om een echt groot landelijk probleem. Een andere provincie ging ons hierin voor, te zien aan een mooi overzichtsartikel vanuit drie universiteiten en meerder onderzoeks-instituten, geïnitieerd door de verschillende overheden. In wezen begint men hierover nu pas kennis op te bouwen .
2019-05-24: Gisteren en vandaag voorlichtingsbijeenkomsten in Grou en Oudega. De focus op Vaarweg Drachten is verlegd naar 'Gebiedsontwikkeling', een politieke draai die Provincie en Wetterskip ineens 'speelruimte' geeft (zie LC 24 mei). Meerdere boeren in de Hege Warren zijn door het 30 jaar lang dreigen met een kanaal door hun polder zo murw gemaakt, dat ze het bijltje er maar bij neergooien. "Alles beter dan deze voortdurende onzekerheid". Nu heeft de politiek (zowel die van de Provincie als van het Wetterskip) de handen vrij en kan ongestoord kiezen: - onder water zetten, als (zeer) ondiep meer, - onder water zetten plus Cemt Va vaarweg er doorheen (de argumenten voor/tegen worden nu niet meer gehoord) - overigens zal de meest kwetsbare kade hierbij flink verstevigd moeten worden als scheiding tussen zuigende scheepvaart met golven, en natuurgebied Alde Feanen. Drachten (met invalide argumenten) zal staan te juichen. - drassige weide voor 't Fryske Gea (zij spelen op de achtergrond een beduidende rol) - extensieve landbouw / veeteelt - daar is een ander type biologisch boeren voor nodig - zonnecellen: In het buitengebied mogen deze (nog) niet geplaatst worden, maar het wordt als optie toch al genoemd. Oftewel, de Hege Warren als speelbal van overheid en politiek.
2019-03-30: Tijdens een rondleiding in de Botanische Tuinen van Utrecht kregen we een uitgebreide toelichting van professor Merel Soons over het proefproject BioClive ( Biodiversity and Climate Variability Experiment). Het betreft hier fascinerend onderzoek naar aanpassingen die in de landbouw nodig zijn om klimaatveranderingen beter het hoofd te kunnen bieden. Het sleutelwoord daarvoor blijkt 'biodiversiteit' te zijn, omdat monoculturen te kwetsbaar zijn. Het BioClive experiment wordt gedaan met verschillende weidevegetaties, variërend van 1, 4, 8 en 12 verschillende gewassen bijeen. Bij 4, 8 of 12 soorten bijeen gaat het dan steeds om de helft (dus 2, 4, of 6) grassoorten en de helft (dus ook weer 2, 4, of 6) weidekruiden. Getest wordt hoe deze verschillende verhoudingen vegetatie zich gedragen bij veel en weinig neerslag, bij hoger en lager grondwaterpeil e.d. Hoewel dit experiment, dat vooral praktische tips moet gaan opleveren, nog niet aan praktische conclusies toe is, is inmiddels wel duidelijk, dat voor een gezonde buffer tegen klimaatverandering een flinke toename van de biodiversiteit nodig is - ook heel belangrijk voor de circulaire economie. Wees zuinig op het land, behoud het in gezonde afwisseling en stuur niet alleen op 'winst'. De boeren zullen daartoe wel geholpen moeten worden om die overgang te kunnen dragen.
2019-01-14: "(On)Veiligheid op onze binnenwateren - in een notendop" is een pdf / flipboekje, dat vandaag als discussiestuk werd aangeboden aan 'Varen doe je samen', met als doel een meer formele richtlijn over veiligheid te kunnen bieden aan de Staten van Friesland. Hierin wordt in het kort een beeld geschetst van de meeste technische aspecten waar de (vooral zeilende) waterrecreant - en nu dus ook de Statenleden en de Gedeputeerde - mee van doen hebben. Meer hierover op de pagina (On)veiligheid.
2018-12-04: Iedereen die serieus naar alle goed onderbouwde argumenten heeft geluisterd, weet inmiddels, dat een nieuwe vaarweg naar Drachten om CEMT 5a schepen een vlottere vaart te kunnen bieden, eigenlijk een onzinnig plan is. Maar meerdere bestuurders zijn nog steeds niet overtuigd. En hoewel nieuwe argumenten dus eigenlijk overbodig zijn, is er toch nog een bijgekomen: Uit alle beschikbare gegevens hebben wij al genoeg duidelijk gemaakt, dat CEMT klasse 3 en 4 niet zullen verdwijnen. Deze droge zomer heeft daar nóg een hard argument aan toegevoegd: De scheepvaart stagneert door de lage waterstand in de rivieren. Kleinere (en dus minder diep stekende) schepen zijn nu in het voordeel en draaien overuren om alle lading te kunnen vervoeren - dat lukt op dit moment niet helemaal, zoals blijkt uit schaarste bij de benzinepompen, en prijsverhoging bij betonproducenten. "Ja, maar dit is uitzonderlijk", wordt tegengeworpen. Inderdaad, maar deze extremen gaan veel vaker voorkomen, waarschuwen de klimatologen. Ook hiervoor zullen we de minder grote schepen nog hard nodig hebben.
2018 najaar: Het wachten is nu vooral op de Provinciale besluitvorming in het voorjaar 2019 over : - het door laten gaan van vernieuwing van de vaarweg naar Drachten (wat alleen Drachten graag wil), of - het alternatief van een overslaghaven direct aan het PM-kanaal (met koppeling aan snelweg, aan spoor, en aan de Leeuwarder overslagfunctie aan het Harinxma-kanaal), - of helemaal niets. We mogen verwachten, dat Gedeputeerde Staten zal kiezen op wérkelijke inhoud, dus aan de hand van de nu ruimschoots ter beschikking staande gegevens (recreatie, natuur, milieu, agrarische belangen, economie) + de komende onderzoeksgegevens. Een opportunistische keuze, alleen 'omdat er geld voor is', is niet het belang van de provincie en haar burgers dienen, en valt daarmee buiten de kaders van een provinciale overheid.
2018-07-31 - De voorlopig laatste Forum-mail is verstuurd n.a.v. de 'stand-van-zaken-brief' dd 17-7 van GS aan de Statenleden. Hoewel die GS-brief een vooruitblik met belovende onderzoeksplannen biedt, aan de hand waarvan besluitvorming in het voorjaar van 2019 is te verwachten, ontkomen wij niet aan een kritische noot in onze forum-mail. Wij kunnen niet anders dan afwachten, maar hopen wel, dat er zowel bij Gedeputeerde als bij Provinciale Staten genoeg mensen zullen zijn die van deze periode gebruik zullen maken om zich in de werkelijke feiten te verdiepen in plaats van af te gaan op gemanipuleerd materiaal. 2018-07-25 - We beleven een van de warmste en droogste zomers ooit in Nederland. Slechte oogstresultaten worden verwacht in de groente en fruitsector (vooral appels en aardappels), maar ook de voedermais en de hooiopbrengst zal bedroevend zijn. En zulke extreme zomers mogen we volgens de meteorologen steeds vaker gaan verwachten. Ontstaat hier een extra argument om de veenweiden vooral te behouden - mits het grondwaterpeil hoog genoeg gehouden wordt om bereikt te worden door het wortelstelsel van gras. Zulke weiden bieden ook nu nog voldoende hooi. 2018-06-20 - Statenvergadering over Vaarwegen. Leerzaam, maar ook om wat moedeloos van te worden. Voor Forum de belangrijkste vraag: “Hoe krijgen we onze provinciale overheid zo ver dat zij zich op feiten gaat baseren in hun argumenten, en niet op loze kreten?”. Lees hierover in de nieuwsbrief van Forum dd 26-6. 2018-05-30 - Hoorzitting over het Procap rapport in het Provinciehuis. Meer hierover op tabblad 30 mei Hoorzitting 2018-05-24 - Deze website is weer geüpdatet, aangepast aan nieuwe informatie. Daarom werd vandaag ook een mail gestuurd aan al degenen die betrokken zijn bij de vaarweg naar Drachten / Forum, met het aangepaste document '2018-05-23 Onderbouwde argumenten Vaarweg-Drachten-Forum - versie C'. Dit was nodig, gezien het besluit van de Provincie op 24 april om het vaarwegbesluit op te schorten, "omdat er eerst nog aanvullend onderzoek verricht moet worden". Positief nieuws, maar toch niet echt positief .... maar dat leest u onder de provinciale tab op deze site. Met diezelfde mail kregen we ook het bericht dat de eindversie van het Procap rapport klaar was en online stond op de provinciale website. Het duurde even voor uw redacteur de reacties geordend had en de gegevens bestudeerd, maar nu is dan toch onze 'versie C' van onze Vaarweg-argumenten klaar, en zijn de commentaren op de verschillende stukken geschreven. Via de tabbladen 'home', 'Forum versie C, Procap + comments' en 'Prov.Fryslân' kunt u dit alles lezen. Enkele stukken zullen nog aangevuld worden - en waar nodig gecorrigeerd, mochten er toch nog fouten in geslopen zijn : Dat vernemen we graag van u.
Tot 24 mei 2018 hieronder Sinds de forumversie b werd gepresenteerd op 16-1-2018 is er heel wat gebeurd. Er is echt 'nieuws', maar ook zijn er opmerkelijke gegevens uit eerdere rapporten gedestilleerd door Forum-medewerkers. - Procap: Allereerst was er de presentatie van het Procap concept-rapport in Ie-sicht op 23-2 en de bespreking daarvan in de Friese Staten op 7-3. Het Procap concept-rapport vindt u op onze website, incluis het op onze gegevens berustende commentaar (in rood). - Dit Procap rapport is in feite een voortzetting van het rapport door Witteveen en Bos uit 2014, dat in opdracht van de havengemeentes was opgesteld. - Bestuursdocument Sm: De Gemeente Smallingerland is in de wolken met het Procap rapport, en presenteerde hier begin maart een bestuursdocument over, waarin ook de feiten volledig 'in de lucht hangen'. Dit document vindt u op een subtap van "Nieuws", evenals ons commentaar. Zou ons commentaar (met visie) niet op gegronde feiten berusten of niet terecht zijn, dan verneemt de redactie dit graag van u. - TNO rapport 2004"Eindrapport casestudie: 'Binnenhaven Drachten' - Case beschrijving ten behoeve van studie ‘Economisch belang Nederlandse Binnenhavens’ - In opdracht van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens". Ook dit rapport is gebaseerd op onderzoek met zeer smal focus, maar hier is dat begrijpelijk, gezien de opdrachtgevers. Eén punt uit dit rapport springt er uit: de waarschuwing (onder 'Threats') dat er "- Geen scheiding recreatie- en beroepsvaart Vaarweg Drachten" is bij opschaling van deze vaarweg. Wil je dit rapport lezen, kies dan de nummer 13 uit de rij zodra je dit aangeklikt en gedownload hebt - het wordt bron [q] in onze komende 'versie c'. - oostelijkepoortfriesemeren: Ook de volgende bron (dec. 2013) is duidelijk in zijn risicomelding: " [r] “Probleemanalyse vaarweg Drachten” door E&E. “De menging van beroeps- en recreatievaart heeft negatieve effecten op de veiligheidsbeleving. Hier is tevens sprake van een knelpunt, omdat dit conflicteert met het verkeer- en vervoersplan van de gemeente Smallingerland. Door de verwachte toename van het aantal vervoersbewegingen van zowel de beroepsvaart als de recreatievaart, zal de kans op ongevallen toenemen. Daarnaast zullen de negatieve effecten op de veiligheidsbeleving toenemen”. De pdf oostelijkepoortfriesemeren kunt u met deze link downloaden. - Inconsistentie: Een forumlid stuitte in het Procap-rapport op nog een inconsistentie: Een kanaal voor toekomstige vaarbewegingen, terwijl de transportvaart niet zal toenemen, eerder afnemen (zie subtab 'Inconsistentie'). De vraag dient dan ook gesteld te worden: Weten wij eigenlijk wel om hoeveel (of hoe weinig) vaarbewegingen het zal gaan in dit kanaal? Als er al van toename sprake zou zijn, betreft dit hooguit enkele tientallen/jaar (per jaar!). - Hoe breed zijn de Ee-meren en welk deel van dit vaarwater neemt de vaarweg eigenlijk in? Op de plek van de foto hierboven is het Ee 140 m breed, ter hoogte van 'Stobbehoek' veel breder en ondiep. Ter hoogte van de eerste woonarken en hoge bomen (vanuit Drachten bekeken): 200 m breed, en verder naar Ie-sicht zo'n 260 m breed. De vaargeul is (nu) gepland op 60 m breed - wat ongeveer de breedte van het Grietmansrak is. Wat er overblijft voor veilige zeilvaart (laveren, kinderen, onervaren huurders) is dus een zuinig gemarkeerde smalle plas (met breedte van een tot drie keer de vaargeul). Inzichtelijk hebben we dit, met hulp van Google Maps, gemaakt op een kaart. - Bulk-aandeel. In versie b werd het aandeel 'bulk' in de vaarbewegingen naar Drachten op enkele plekken nog aangeduid met 85%, terwijl in bijlage [d] al duidelijk werd, dat dit > 91% moest zijn, omdat ook olie (tankertransport) als bulk aangemerkt dient te worden. Hoe groot dat olie-aandeel is, werd ons nog niet duidelijk. - Overigens dient hierbij opgemerkt te worden, dat het vrijwel alleen om 'aanvoer' gaat - schepen varen leeg terug, want Drachten heeft in deze industrieel weinig te bieden. Bij 'omweg 30 km' gaat het dus echt om 30 km. In een situatie waarbij ook de schepen ook terug vol zouden zijn, zou de omweg 15 km zijn, maar dat is dus niet zo ; vaar-economisch ongunstig. - Arbeidsplaatsen direct bij bulk-overslag betrokken: Hoewel Gemeente Smallingerland het begin 2017 had over 2000 arbeidsplaatsen, en het in maart 2018 over wel 5000 arbeidsplaatsen heeft als de vaarweg opgeschaald zou worden, blijkt het werkelijke aantal slechts een fractie hiervan te zijn. Op onze vraag naar het werkelijke aantal arbeidsplaatsen, dat direct met bulk-overslag gemoeid is, bleef de gemeente het antwoord dan ook schuldig (ondanks duidelijke toezegging). Gelukkig heeft de Provincie deze zeer relevante vraag nu alsnog opgepakt - en met recent door ons verkregen gegevens zijn antwoorden goed te verifiëren. We wachten het resultaat af. In concreto gaat het om (zie ook tab 'Gemeente Sm'): - a. Het aantal lokale mensen dat diréct betrokken is bij de overslag en opslag van de bulk - b. Het aantal lokale mensen, dat betrokken is bij doorvoer naar elders - c. Het aantal mensen, dat lokaal in de betreffende bulk-verwerkende industrieën werkt - d. Het aantal mensen, dat indirect betrokken is bij deze activiteiten - Onze stelling, dat een verhuizing van Kijlstra (verreweg de grootste bulkverwerkende industrie) niet zo heel moeilijk zal zijn, gezien een beperkt machinepark en personeelsbestand, lijkt onderschreven te worden door de vrij recente verhuizing van de vestiging Vianen van dit concern naar Drachten. Kijlstra heeft wel een flink oppervlak nodig, maar maakt bij verhuizing dan ook een flink oppervlak in Drachten vrij voor niet-bulk-verwerkende industrie. - De in Procap genoemde mogelijkheid van 'fly-by' blijkt een zeer beperkte laad/los-terminal te zijn. Hoewel Procap adviseert hier onderzoek naar te laten doen voor Drachten, en zeker ook voor Heerenveen, zal een fly-by geen enkele oplossing bieden voor het hoofdprobleem: de bulkvaart. Daar is een in Friesland centraal gelegen nieuwe overslaghaven voor nodig. - Op 10-4 ontvingen we een aangepaste conceptversie van het Procap rapport. De redactie heeft zich hier nog niet voldoende over kunnen buigen, en zal dit zeker wel doen. Jullie op- en aanmerkingen over ook déze versie zijn welkom op de forum-redactie. - 13-4 NRC ingekort:"De landbouworganisaties LTO en NZO willen dat de melkveehouderij van de toekomst grondgebonden is. Dat betekent: het voedsel van de koe komt meer van eigen grond of grond in de buurt en melkveehouders kunnen hun mest kwijt op eigen grond of direct in de buurt. Dit zou voor 2040 gerealiseerd moeten zijn - t.b.v. een circulaire economie". Dus geen soja of mais meer van elders. Om dat te bereiken zullen we onze weiden nog hard nodig hebben, en land 'maar even gauw onder water zetten' is hierin gewoon contraproductief. Ook veenweiden met hoog grondwaterpeil zijn (zo nodig met aangepaste apparatuur ) goed te maaien - en zo soppig als op dit Youtube filmpje hoeft het echt niet. Met een hoger grondwaterpeil geen CO2 uitstoot meer, en zelfs weer aangroei van het veen.
Nieuws ? Op dit moment functioneert het Vaarweg-Drachten-Forum beter dan ooit. Hoewel het aantal werkelijk actieve deelnemers nog steeds relatief beperkt is, breidt dit zich wel uit. We krijgen dan ook veel relevante nieuwe en oude informatie binnen, welke wel weer bestudeerd moet worden - wat toch even tijd kost. U hoort weer van ons.