Om te zien hoe deze Staten-vergadering van 20-6 is verlopen, klik hier
Berust de Provinciale vraag op 20 juni op een Provinciale visie?
De vraag voor nieuw onderzoek vindt u in de tekst op de Provinciale website (ook halverwege deze blz, in blauw),
maar een provinciebrede visie is hierin ver te zoeken, net zo min overigens als in de vraag voor het Procap onderzoek.
Deze tekst verwoordt de gedachtegang van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van de wens van een paar Drachtster bulk-industriëlen (vnl Kijlstra en Agrifirm), die een ruimere vaarweg voor hun bedrijf zo goed voor hun concurrentie-positie zouden vinden. Die gedachtegang werd overgenomen door B&W, die sterk geïnspireerd * is door deze industrie, en er financieel /fiscaal ook deels van afhankelijk is. Maar het is een vraag, die volledig is geënt op vraag en aanbod, oftewel op marktwerking, en dat ten behoeve van slechts een heel klein deel (in aantal werknemers) van 'ondernemend Drachten'.
Hoewel van Gedeputeerde Staten verwacht zou mogen worden, dat zij met een brede provinciale visie zoekt naar een vraagstelling die gericht is op de economie en het welzijn van de hele provincie, blijkt haar bril een even smalle en op de marktgerichte focus te hebben als die van B&W van Drachten. Hoewel andere aspecten wel worden genoemd, gaat het daarbij nauwelijks om feitelijke en onderbouwde gegevens - de voorkeur wordt gegeven aan ongefundeerd industrieel wensdenken.
Op 20 juni vond de Statenvergadering plaats over de vaarwegen. Opmerkelijk, dat noch de Gedeputeerde, noch de meeste leden van Provinciale Staten op de hoogte waren (of wilden zijn) van harde feiten, en zich door dit gebrek aan kennis dus maar lieten leiden door ongefundeerde meningen, verdraaide feiten en een onkundige voorstelling van zaken rond veiligheid op het water. Een meer gedetailleerd bericht hierover vindt u in de nieuwsbrief van Forum dd 26 juni 2018.
Deze website is onafhankelijk en kent geen financiële ondersteuning of belangenverstrengeling.
Deze website biedt wél feitelijke gegevens over de volgende punten, die in het Statenvoorstel nauwelijks of slechts heel selectief aan de orde komen - daar namelijk alleen waar ze nuttig zijn voor de marktwerking :
- de werkgelegenheid in Drachten, die wérkelijk gemoeid is met opschaling van de vaarweg (het betreft namelijk alleen de bulk-overslag en verwerking, en daarmee slechts 5% van de opgave door B&W), terwijl de werkgelegenheids-ontwikkeling in recreatie en veeteelt in de officiële stukken buiten beeld blijft,
- de (on)veiligheid op het water, waarin de kruising bij Earnewald slechts een klein onderdeel is,
- de schade aan natuur en milieu, waarvan in de officiële rapportage slechts heel selectief een onderdeel is belicht, dit omdat het Drachten beter uitkwam - terwijl een ander deel (veenweide) opportunistisch overbelicht wordt.
Niet dat de veenweide-problematiek niet belangrijk is, maar deze is nog volop onderwerp van landelijk onderzoek.
- schade aan recreatie op land en water, dat een hoofdbestanddeel vormt van de Friese economie, maar in het voorstel van de Staten ondergeschoffeld wordt, omdat het in de gegevens B&W Smallingerland en Procap stiefmoederlijk bedeeld wordt.
- de agrarische 'waarde' van polders als de Hege Warren, niet alleen qua economische 'melkproductie', maar ook als hooiland, en als landschappelijk schoon incluis vee in de wei.
Voor Provinciale Staten werd een 'kanaal' te duur - 'Maar als we er nu nog wat andere projecten bij verzinnen, waarmee het tenminste líjkt of we goed bezig zijn, en dan kunnen we dat plan misschien er toch nog doordrukken' (zie onderstaande blauwe tekst op de provinciale website).
De vraag, die op 20 juni voorligt, luidt dan ook 'Maar als we al dat kunst en vliegwerk meetellen wat gaat dat ons dán kosten?'. (het opportunistische 'kunst en vliegwerk' heet in de officiële stukken 'meekoppelkansen en nevendoelen'.
Dit is een vraag die (net als voor het eerdere Procap onderzoek) passend zou zijn voor een lokale markt - met het nodige 'handjeklap' - maar het is alles behalve een vraag die je zou mogen verwachten vanuit Provinciale Visie.
Op 20 juni zal aan de leden van Provinciale Staten gevraagd worden of zij kunnen instemmen met deze vraag.
Het valt te hopen, Provinciale Staten veel leden telt die zich wél hebben verdiept in de feitelijke gegevens en die zich zo een gefundeerde visie hebben gevormd. Een visie die breder is dan die van de wel érg betrokken * bestuurders in Drachten, want de winst van een paar bedrijven in Drachten mag dan van belang zijn (en de fiscale revenuen daaruit), het gaat tenslotte om zoveel meer, en om héél Smallingerland én haar buurgemeenten, zelfs gaat het in wezen om de hele provincie / regio.
Het zou mooi zijn, als u, leden van Provinciale Staten samen de Gedeputeerde op zinnige gedachten zouden weten te brengen.
Formulering op de Provinciale website - zie onder in blauw
Gebiedsgerichte aanpak bij Drachten
Er is onderzoek gedaan naar de vaarweg Drachten. Hierbij heeft de provincie zich gericht op een nieuw tracé vanaf het Prinses Margrietkanaal, via de polder Hege Warren, geschikt voor klasse Va-schepen. Gedeputeerde Sietske Poepjes: “Investeren in een nieuwe vaarweg is te duur, wanneer we alleen kijken naar de baten die het oplevert voor de scheepvaart en de bereikbaarheid van Drachten. De polder Hege Warren is echter ook een gebied waar onder andere waterbeheer en veenweide opgaven zijn. Wij kiezen ervoor om nog geen besluit over de aanleg van de vaarweg Drachten te nemen. Eerst wordt verder onderzocht of een gebiedsgerichte aanpak hier een integrale oplossing kan bieden. Daarna kan bepaald worden of een nieuw tracé haalbaar is, of niet.” De provincie wil dit samen uitwerken met Wetterskip Fryslân, de gemeente Smallingerland en andere relevante partners in het gebied.
* Disclosure : Deze week (24) werden de nieuwe wethouders van Smallingerland bekend. Een van hen is dhr. Robert Bakker. Dhr Bakker :
- was gemeenteraadslid in Drachten. Verder is hij :
- Business Development Manager bij Kijlstra BV (bulkoverslag en verwerking),
- bestuurslid van de Ondernemersvereniging Drachten (blz 15),
- Deelnemer Projectgroep IWTS (samen met gemeente).
Oftewel, dhr Bakker kent zowel het gemeentebestuur als het (bulk-)bedrijfsleven als geen ander. U was hem dan ook al tegengekomen in onze "2018-05-23 Onderbouwde argumenten Vaarweg-Drachten-Forum - versie C" (blz 6 en 15) en eerder.
Wij feliciteren dhr. Bakker met deze functie. Voor een gemeente kan het goed zijn om een vakkundige wethouder te hebben. We hopen echter wel, dat het hem gaat lukken om de belangen van Smallingerland en die van de firma Kijlstra strikt gescheiden te houden. Want het wethouderschap is een dienende functie naar de hele bevolking van Smallingerland toe. En de belangen van de bevolking zijn op veel punten strijdig met die van de firma Kijlstra.
Op blz 6 van onze 'Argumenten - versie C staat : "Dat Smallingerlands gemeentebestuur de visie van dhr. Bakker goeddeels lijkt te delen, is te lezen in een interview met wethouder Van der Aart in OF [o] : “Dat was twee jaar geleden reden voor Van der Aart om alle betrokkenen aan tafel te krijgen : Stakeholders en bestuurders van ‘t Fryske Gea, Nationaal Park Alde Feanen, Ondernemersvereniging Drachten, Gemeente Tytsjerksteradiel, de Provincie en Wetterskip Fryslân werken aan een breed gedragen oplossing”. Álle betrokkenen? – horen recreatie en watersport daar niet bij??".
Forum denkt, dat het goed zou zijn om elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden, en duidelijk te zijn in het werkelijk dienen van de bevolking.
Berust de Provinciale vraag op 20 juni op een Provinciale visie?
De vraag voor nieuw onderzoek vindt u in de tekst op de Provinciale website (ook halverwege deze blz, in blauw),
maar een provinciebrede visie is hierin ver te zoeken, net zo min overigens als in de vraag voor het Procap onderzoek.
Deze tekst verwoordt de gedachtegang van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van de wens van een paar Drachtster bulk-industriëlen (vnl Kijlstra en Agrifirm), die een ruimere vaarweg voor hun bedrijf zo goed voor hun concurrentie-positie zouden vinden. Die gedachtegang werd overgenomen door B&W, die sterk geïnspireerd * is door deze industrie, en er financieel /fiscaal ook deels van afhankelijk is. Maar het is een vraag, die volledig is geënt op vraag en aanbod, oftewel op marktwerking, en dat ten behoeve van slechts een heel klein deel (in aantal werknemers) van 'ondernemend Drachten'.
Hoewel van Gedeputeerde Staten verwacht zou mogen worden, dat zij met een brede provinciale visie zoekt naar een vraagstelling die gericht is op de economie en het welzijn van de hele provincie, blijkt haar bril een even smalle en op de marktgerichte focus te hebben als die van B&W van Drachten. Hoewel andere aspecten wel worden genoemd, gaat het daarbij nauwelijks om feitelijke en onderbouwde gegevens - de voorkeur wordt gegeven aan ongefundeerd industrieel wensdenken.
Op 20 juni vond de Statenvergadering plaats over de vaarwegen. Opmerkelijk, dat noch de Gedeputeerde, noch de meeste leden van Provinciale Staten op de hoogte waren (of wilden zijn) van harde feiten, en zich door dit gebrek aan kennis dus maar lieten leiden door ongefundeerde meningen, verdraaide feiten en een onkundige voorstelling van zaken rond veiligheid op het water. Een meer gedetailleerd bericht hierover vindt u in de nieuwsbrief van Forum dd 26 juni 2018.
Deze website is onafhankelijk en kent geen financiële ondersteuning of belangenverstrengeling.
Deze website biedt wél feitelijke gegevens over de volgende punten, die in het Statenvoorstel nauwelijks of slechts heel selectief aan de orde komen - daar namelijk alleen waar ze nuttig zijn voor de marktwerking :
- de werkgelegenheid in Drachten, die wérkelijk gemoeid is met opschaling van de vaarweg (het betreft namelijk alleen de bulk-overslag en verwerking, en daarmee slechts 5% van de opgave door B&W), terwijl de werkgelegenheids-ontwikkeling in recreatie en veeteelt in de officiële stukken buiten beeld blijft,
- de (on)veiligheid op het water, waarin de kruising bij Earnewald slechts een klein onderdeel is,
- de schade aan natuur en milieu, waarvan in de officiële rapportage slechts heel selectief een onderdeel is belicht, dit omdat het Drachten beter uitkwam - terwijl een ander deel (veenweide) opportunistisch overbelicht wordt.
Niet dat de veenweide-problematiek niet belangrijk is, maar deze is nog volop onderwerp van landelijk onderzoek.
- schade aan recreatie op land en water, dat een hoofdbestanddeel vormt van de Friese economie, maar in het voorstel van de Staten ondergeschoffeld wordt, omdat het in de gegevens B&W Smallingerland en Procap stiefmoederlijk bedeeld wordt.
- de agrarische 'waarde' van polders als de Hege Warren, niet alleen qua economische 'melkproductie', maar ook als hooiland, en als landschappelijk schoon incluis vee in de wei.
Voor Provinciale Staten werd een 'kanaal' te duur - 'Maar als we er nu nog wat andere projecten bij verzinnen, waarmee het tenminste líjkt of we goed bezig zijn, en dan kunnen we dat plan misschien er toch nog doordrukken' (zie onderstaande blauwe tekst op de provinciale website).
De vraag, die op 20 juni voorligt, luidt dan ook 'Maar als we al dat kunst en vliegwerk meetellen wat gaat dat ons dán kosten?'. (het opportunistische 'kunst en vliegwerk' heet in de officiële stukken 'meekoppelkansen en nevendoelen'.
Dit is een vraag die (net als voor het eerdere Procap onderzoek) passend zou zijn voor een lokale markt - met het nodige 'handjeklap' - maar het is alles behalve een vraag die je zou mogen verwachten vanuit Provinciale Visie.
Op 20 juni zal aan de leden van Provinciale Staten gevraagd worden of zij kunnen instemmen met deze vraag.
Het valt te hopen, Provinciale Staten veel leden telt die zich wél hebben verdiept in de feitelijke gegevens en die zich zo een gefundeerde visie hebben gevormd. Een visie die breder is dan die van de wel érg betrokken * bestuurders in Drachten, want de winst van een paar bedrijven in Drachten mag dan van belang zijn (en de fiscale revenuen daaruit), het gaat tenslotte om zoveel meer, en om héél Smallingerland én haar buurgemeenten, zelfs gaat het in wezen om de hele provincie / regio.
Het zou mooi zijn, als u, leden van Provinciale Staten samen de Gedeputeerde op zinnige gedachten zouden weten te brengen.
Formulering op de Provinciale website - zie onder in blauw
Gebiedsgerichte aanpak bij Drachten
Er is onderzoek gedaan naar de vaarweg Drachten. Hierbij heeft de provincie zich gericht op een nieuw tracé vanaf het Prinses Margrietkanaal, via de polder Hege Warren, geschikt voor klasse Va-schepen. Gedeputeerde Sietske Poepjes: “Investeren in een nieuwe vaarweg is te duur, wanneer we alleen kijken naar de baten die het oplevert voor de scheepvaart en de bereikbaarheid van Drachten. De polder Hege Warren is echter ook een gebied waar onder andere waterbeheer en veenweide opgaven zijn. Wij kiezen ervoor om nog geen besluit over de aanleg van de vaarweg Drachten te nemen. Eerst wordt verder onderzocht of een gebiedsgerichte aanpak hier een integrale oplossing kan bieden. Daarna kan bepaald worden of een nieuw tracé haalbaar is, of niet.” De provincie wil dit samen uitwerken met Wetterskip Fryslân, de gemeente Smallingerland en andere relevante partners in het gebied.
* Disclosure : Deze week (24) werden de nieuwe wethouders van Smallingerland bekend. Een van hen is dhr. Robert Bakker. Dhr Bakker :
- was gemeenteraadslid in Drachten. Verder is hij :
- Business Development Manager bij Kijlstra BV (bulkoverslag en verwerking),
- bestuurslid van de Ondernemersvereniging Drachten (blz 15),
- Deelnemer Projectgroep IWTS (samen met gemeente).
Oftewel, dhr Bakker kent zowel het gemeentebestuur als het (bulk-)bedrijfsleven als geen ander. U was hem dan ook al tegengekomen in onze "2018-05-23 Onderbouwde argumenten Vaarweg-Drachten-Forum - versie C" (blz 6 en 15) en eerder.
Wij feliciteren dhr. Bakker met deze functie. Voor een gemeente kan het goed zijn om een vakkundige wethouder te hebben. We hopen echter wel, dat het hem gaat lukken om de belangen van Smallingerland en die van de firma Kijlstra strikt gescheiden te houden. Want het wethouderschap is een dienende functie naar de hele bevolking van Smallingerland toe. En de belangen van de bevolking zijn op veel punten strijdig met die van de firma Kijlstra.
Op blz 6 van onze 'Argumenten - versie C staat : "Dat Smallingerlands gemeentebestuur de visie van dhr. Bakker goeddeels lijkt te delen, is te lezen in een interview met wethouder Van der Aart in OF [o] : “Dat was twee jaar geleden reden voor Van der Aart om alle betrokkenen aan tafel te krijgen : Stakeholders en bestuurders van ‘t Fryske Gea, Nationaal Park Alde Feanen, Ondernemersvereniging Drachten, Gemeente Tytsjerksteradiel, de Provincie en Wetterskip Fryslân werken aan een breed gedragen oplossing”. Álle betrokkenen? – horen recreatie en watersport daar niet bij??".
Forum denkt, dat het goed zou zijn om elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden, en duidelijk te zijn in het werkelijk dienen van de bevolking.