Uitstel van besluit ....
In een bericht van 24 april meldt de Provincie, dat de Staten van Fryslân nu hebben besloten tot uitstel van het nemen van een besluit tot een nieuwe vaarweg naar Drachten, omdat 'nader onderzoek' gewenst is. Terecht, en daar zijn wij als Forum blij mee, maar ...
..... maar toch ook weer kritisch. Want Forum ziet het als zijn belangrijkste taak om relevante en objectieve feiten bijeen te garen ten behoeve van bestuur en politiek, alsmede om feiten te verifiëren (fact-checking).
En de benadering van deze problematiek door onze bestuurders zou o.i. best wat kritischer mogen zijn.
Het feit dat Procap en het provinciebestuur in dit Procap onderzoek nauw samenwerkten, en daarmee tot een gezamenlijke visie en conclusies kwamen, mag dan positief klinken, er kleeft ook een duidelijk nadeel aan. Want waar Procap de Drachtster bulk-industrie als vooringenomen uitgangspunt nam, doet de provincie dit in haar visie ook. En waar Procap wat al te losjes met feiten omgaat, doet de provincie dit dus ook. Hetzelfde geldt voor ontbrekende competenties.
Samenwerken kán heel positief zijn, maar alleen als beide partijen een eigen visie hebben, van daaruit kritisch zijn naar elkaar en elkaar kunnen aanvullen - en daar blijkt hier geen sprake van te zijn geweest.
En daarmee mankeert ook in dit voorstel, dat voor zal liggen op de Statenvergadering van 20 juni 2018, weer een vraagstelling van provinciaal allooi. Dit voorstel tot onderzoek laat weer een even smal focus zien als het net afgeronde Procap onderzoek, slechts gericht op het gebied tussen Drachten en Grou, en met nog steeds het curieuze uitgangspunt van optimale bereikbaarheid van de huidige bulk-overslaghaven, zonder zich af te vragen of de provincie of regio daar nu beter van gaat worden.
Zelfs de voordelen die Smallingerland heeft als gemeente die veel wijder is dan alleen Drachten, worden weer ondergeschikt gemaakt aan enkele bulk-verwerkers. Mogen feiten niet meer meetellen, en loze lobby-praatjes wél?
Provinciale Visie ?
Beleidsambtenaren van de Provincie hebben in het onderzoek en in het proces van afstemming met de stakeholders en de mienskip heel nauw met Procap samengewerkt. Het resultaat hiervan is het Procap rapport, waaruit de Provincie letterlijk haar 'visie' kopieert (Bijlage 1 op de provinciale website). Dat geeft te denken, zodat Forum naast het Procap gerelateerde commentaar toch juist ook kanttekeningen moet plaatsen bij de 'Provinciale visie' - te lezen in onderstaand flipboek.
Om dit flipboek goed te kunnen lezen, ga je naar de 3 puntjes ⁞ rechts in de bovenbalk - en kies daar 'fullscreen'.
Als je het nog groter wilt zien, kun je op het vergrootglas links klikken - met je linker muisknop kan je dan de bladzij schuiven tot waar je dat wenst (niet geschikt voor smartphones).
In een bericht van 24 april meldt de Provincie, dat de Staten van Fryslân nu hebben besloten tot uitstel van het nemen van een besluit tot een nieuwe vaarweg naar Drachten, omdat 'nader onderzoek' gewenst is. Terecht, en daar zijn wij als Forum blij mee, maar ...
..... maar toch ook weer kritisch. Want Forum ziet het als zijn belangrijkste taak om relevante en objectieve feiten bijeen te garen ten behoeve van bestuur en politiek, alsmede om feiten te verifiëren (fact-checking).
En de benadering van deze problematiek door onze bestuurders zou o.i. best wat kritischer mogen zijn.
Het feit dat Procap en het provinciebestuur in dit Procap onderzoek nauw samenwerkten, en daarmee tot een gezamenlijke visie en conclusies kwamen, mag dan positief klinken, er kleeft ook een duidelijk nadeel aan. Want waar Procap de Drachtster bulk-industrie als vooringenomen uitgangspunt nam, doet de provincie dit in haar visie ook. En waar Procap wat al te losjes met feiten omgaat, doet de provincie dit dus ook. Hetzelfde geldt voor ontbrekende competenties.
Samenwerken kán heel positief zijn, maar alleen als beide partijen een eigen visie hebben, van daaruit kritisch zijn naar elkaar en elkaar kunnen aanvullen - en daar blijkt hier geen sprake van te zijn geweest.
En daarmee mankeert ook in dit voorstel, dat voor zal liggen op de Statenvergadering van 20 juni 2018, weer een vraagstelling van provinciaal allooi. Dit voorstel tot onderzoek laat weer een even smal focus zien als het net afgeronde Procap onderzoek, slechts gericht op het gebied tussen Drachten en Grou, en met nog steeds het curieuze uitgangspunt van optimale bereikbaarheid van de huidige bulk-overslaghaven, zonder zich af te vragen of de provincie of regio daar nu beter van gaat worden.
Zelfs de voordelen die Smallingerland heeft als gemeente die veel wijder is dan alleen Drachten, worden weer ondergeschikt gemaakt aan enkele bulk-verwerkers. Mogen feiten niet meer meetellen, en loze lobby-praatjes wél?
Provinciale Visie ?
Beleidsambtenaren van de Provincie hebben in het onderzoek en in het proces van afstemming met de stakeholders en de mienskip heel nauw met Procap samengewerkt. Het resultaat hiervan is het Procap rapport, waaruit de Provincie letterlijk haar 'visie' kopieert (Bijlage 1 op de provinciale website). Dat geeft te denken, zodat Forum naast het Procap gerelateerde commentaar toch juist ook kanttekeningen moet plaatsen bij de 'Provinciale visie' - te lezen in onderstaand flipboek.
Om dit flipboek goed te kunnen lezen, ga je naar de 3 puntjes ⁞ rechts in de bovenbalk - en kies daar 'fullscreen'.
Als je het nog groter wilt zien, kun je op het vergrootglas links klikken - met je linker muisknop kan je dan de bladzij schuiven tot waar je dat wenst (niet geschikt voor smartphones).
Wilt u deze tekst als pdf downloaden, dan kan dat hiernaast |
|
Wat hier aan vooraf ging - Tekst van maart 2018.
Van de Provincie Fryslân hebben wij als burgers pas heel laat wat vernomen - en dat eerst na veelvuldig aandringen. En wat we hoorden gaf bepaald niet alle vertrouwen in een goede onderbouwing van argumenten.
Juist dat was reden om Vaarweg-Drachten-Forum op te richten, teneinde wél de beschikking te krijgen over relevante en goed gefundeerde gegevens, en deze ook ter beschikking te stellen.
- Inmiddels krijgen we een Nieuwsbrief, waarin het e.e.a. wordt uitgelegd, zij het nogal cryptisch. Een bericht als :
"Met in totaal ruim vijftig regionale betrokkenen, zijn in vier sessies de knelpunten op deze vaarwegen in kaart gebracht"
- Zo'n bericht geeft nauwelijks informatie - niemand wordt genoemd, niemand hoeft zich over zijn uitspraken te verantwoorden, noch naar de Staten, noch naar de kritische burger.
Dat is in het Procap rapport evenzeer het geval. Dit spreekt van overleg met 'stakeholders' en 'de mienskip', maar ook hier weer geen naam van een wetenschappelijk artikel, professional, of maatschappelijke organisatie, en ook hier hoeft (en kan) niemand verantwoording af te leggen - wij weten dus van geen enkel statement uit welke koker hij komt, en of het wel onderbouwd is. En dat blijkt dan ook, want als we de verschillende rapporten naast elkaar zetten blijken standpunten nogal eens uit de losse pols neergezet te zijn, en elkaar nogal eens fors tegen te spreken.
- Verder zijn er enkele bijeenkomsten georganiseerd, o.a. in Ie-sicht, waar plukjes uit de bevolking bijeen mochten komen om informatie te krijgen. Waarom niet alle betrokkenen en geïnteresseerde? In een democratisch proces hoort een open discussie - mooi dus, dat de Provincie ons al in het concept-stadium van het Procap rapport laat meekijken.
Juist een open discussie is voor ons een extra reden om wél een open platform te willen zijn.
- Open was wel de "Discussie notitie visie vaarwegen en havens Fryslân" op 7 maart in de Staten. Via de hyperlink kunt u deze terugluisteren en kijken - het betreft punt 7. Hier werd kritisch gediscussieerd over het Procap concept-rapport, en daardoor werden er ook de nodige kanttekeningen bij gezet.
Maar wat wij missen in deze discussie betreft de meest fundamentele punten :
- De provinciale vraagstelling aan Procap was volstrekt onduidelijk. Procap heeft zich in zijn rapport beperkt tot een zeer smal focus, gericht op de huidige binnenhavens en vaarwegen in Friesland, zonder zich met regionale planning bezig te houden. Procap richt zich vooral naar het rapport uit 2014 van Witteveen en Bos, dat door Drachten zelf was aangevraagd (en daarmee vanuit lokaal belang).
- Vragen over de financiële onderbouwing konden niet beantwoord worden. Hoe nodig is deze vaarweg? Het rapport Witteveen is hier een stuk duidelijker (en waarschijnlijk eerlijker) over dan Procap.
- Ook over de Veiligheid waren er meerder vragen. Hierover zijn eerdere rapporten duidelijker (en eerlijker) dan het Procap rapport, dat zich hierin een professionele mening aanmatigt, terwijl het aan het begin van het rapport duidelijk stelt dat dit niet de opzet van het rapport was - en dat blijkt dan ook voortdurend. Maar ook hier weer geen professionals of stakeholders, die het kunnen of willen uitleggen, en dat is meer dan jammer.
Allerlei stukken zijn te downloaden via deze provinciale website. Het Procap rapport mét commentaar is te lezen op onze eigen website.
Voor het vervolg van provinciaal nieuws kunt u geïnformeerd worden d.m.v. de Nieuwsbrief, waarvoor u op zich op hier kunt aanmelden (Provincie-site).
Verder is het goed om al de data te weten, waarop een vervolg komt van de Statendiscussie:
- Rapport wordt behandeld in Gedeputeerde Staten, april. Gedeputeerde Staten nemen dan een besluit over het voorstel en informeren Provinciale Staten hierover.
- Hoorzitting. Vindt plaats op 30 mei.
- Steatemerk, 6 juni 17:00 - 18:00 uur. Tijdens de Steatemerk gaan Statenleden met ambtenaren en andere belangstellenden in gesprek. U bent uitgenodigd om bij de Steatemerk aanwezig te zijn.
- Provinciale Staten, 20 juni. Provinciale Staten spreken over het voorstel van GS en stemmen over het voorstel. U kunt als toehoorder plaatsnemen op de tribune of de vergadering volgen/terugkijken via de livestream: https://fryslan.stateninformatie.nl/live .
- Het is mogelijk dat Provinciale Staten vaker voor dit onderwerp bij elkaar wil komen. Als dit zo is wordt u via de Nieuwsbrief hierover geïnformeerd.