Onderbouwde Argumenten
Het belangrijkste euvel in de hele vaarwegdiscussie is de verkeerde probleemstelling, die uitgaat van 'bereikbaarheid van de bestaande binnenhavens in Friesland', waar het onder een behoorlijk provinciaal bestuur had behoren te gaan over
"Hoe dient de infrastructuur er in Fryslân over 30 jaar uit te zien, opdat de bevolking er ook dan het meeste baat van zal hebben qua economie, recreatie, natuur, milieu? Dit bezien in breed perspectief, ook als noordelijke regio".
GS ontbeerde jammer genoeg zo'n 'helikopter view', zodat de discussie is verzand in lokaal bestuurlijk polderen.
Het belangrijkste document van deze site is : "2018-05-23 Onderbouwde argumenten Vaarweg-Drachten-Forum - versie C" (zie het flipboek hieronder), dat de argumenten in het door de Provincie aangevraagde Procap rapport onder de loep neemt, en deze toetst aan gegevens van vooral het internet. In dit flipboek vind je dus de feitelijke argumenten die het Forum bijeen gegaard heeft.
De uitgebreide bronvermelding van flipboek 'Onderbouwde argumenten' tref je aan ónder het tweede flipboek 'Kleine schepen' op deze webpagina. De bronnen zelf bereikt u weer door hyperlinks aan te klikken - de meeste vinden hun oorsprong buiten onze website, maar voor enkele was het nodig ze binnen onze site op te nemen.
Deze 'versie C' is vooralsnog de laatste versie gebleken. Noodzakelijke aanvullingen werden niet meer bij deze versie 'ingebouwd', maar apart daarvan op deze site gepubliceerd. Dit betreft meerdere artikelen over onderwerpen waar betere onderbouwing voor nodig bleek, zoals Kleine schepen (flipboekje ónder het flipboek 'Onderbouwde Argumenten' op deze webpagina, en Veiligheid en Schade aan veenweiden elders op de site.
De Forum-redactie blijft natuurlijk openstaan voor aanvullingen en commentaar.
Om deze flipboekjes groter (fullscreen) te kunnen lezen, ga je naar het vergrootglas en/of de 3 puntjes ⁞ rechts in de bovenbalk voor 'fullscreen'. Niet geschikt voor smartphones.
Het belangrijkste euvel in de hele vaarwegdiscussie is de verkeerde probleemstelling, die uitgaat van 'bereikbaarheid van de bestaande binnenhavens in Friesland', waar het onder een behoorlijk provinciaal bestuur had behoren te gaan over
"Hoe dient de infrastructuur er in Fryslân over 30 jaar uit te zien, opdat de bevolking er ook dan het meeste baat van zal hebben qua economie, recreatie, natuur, milieu? Dit bezien in breed perspectief, ook als noordelijke regio".
GS ontbeerde jammer genoeg zo'n 'helikopter view', zodat de discussie is verzand in lokaal bestuurlijk polderen.
Het belangrijkste document van deze site is : "2018-05-23 Onderbouwde argumenten Vaarweg-Drachten-Forum - versie C" (zie het flipboek hieronder), dat de argumenten in het door de Provincie aangevraagde Procap rapport onder de loep neemt, en deze toetst aan gegevens van vooral het internet. In dit flipboek vind je dus de feitelijke argumenten die het Forum bijeen gegaard heeft.
De uitgebreide bronvermelding van flipboek 'Onderbouwde argumenten' tref je aan ónder het tweede flipboek 'Kleine schepen' op deze webpagina. De bronnen zelf bereikt u weer door hyperlinks aan te klikken - de meeste vinden hun oorsprong buiten onze website, maar voor enkele was het nodig ze binnen onze site op te nemen.
Deze 'versie C' is vooralsnog de laatste versie gebleken. Noodzakelijke aanvullingen werden niet meer bij deze versie 'ingebouwd', maar apart daarvan op deze site gepubliceerd. Dit betreft meerdere artikelen over onderwerpen waar betere onderbouwing voor nodig bleek, zoals Kleine schepen (flipboekje ónder het flipboek 'Onderbouwde Argumenten' op deze webpagina, en Veiligheid en Schade aan veenweiden elders op de site.
De Forum-redactie blijft natuurlijk openstaan voor aanvullingen en commentaar.
Om deze flipboekjes groter (fullscreen) te kunnen lezen, ga je naar het vergrootglas en/of de 3 puntjes ⁞ rechts in de bovenbalk voor 'fullscreen'. Niet geschikt voor smartphones.
Dit flipboek kunt u hieronder ook als pdf downloaden. Daaronder volgt eerst het flipboek 'Kleine schepen', en pas dááronder de bronnen.
2018-05-23_onderbouwde_argumenten_vaarweg-drachten-forum_-_versie_c.pdf |
Vanuit onze achterban kregen we de opmerking, dat Procap's inzicht in Ruimtelijke Ordening en scheepsgrootte in dit artikel onderbelicht bleef. Daarom volgt hieronder nog een aanvulling:
Wel bijzonder om op te merken is, dat GS voor wat betreft kleinere schepen twee raadgevers had:
Eerst Procap, de opsteller van het uitgebreide rapport "Bereikbaarheid van binnenhavens", een groot consultancy bureau dat qua scheepvaart in 2018 een goed rapport schreef, waarin ook geconcludeerd wordt dat het aantal schepen kleiner dan Cemt klasse IV zal verminderen, maar het aantal Cemt IV zelf niet (blz 9).
Maar omdat déze uitkomst GS niet goed uitkomt zochten (en vonden) ze nog het eenmansbureau 'AA', dat concludeert dat ook Cemt klasse IV zal verdwijnen. En beide bureaus blijken nog geen idee te hebben van de effecten van klimaat-ontwikkeling, noch van de belangrijke innovaties in het kleinere segment binnenvaart. Dit bespreken we in een apart flipboekje, dat je hier kunt bereiken.
Ook van dit flipboek kan je de pdf hieronder downloaden.
Wel bijzonder om op te merken is, dat GS voor wat betreft kleinere schepen twee raadgevers had:
Eerst Procap, de opsteller van het uitgebreide rapport "Bereikbaarheid van binnenhavens", een groot consultancy bureau dat qua scheepvaart in 2018 een goed rapport schreef, waarin ook geconcludeerd wordt dat het aantal schepen kleiner dan Cemt klasse IV zal verminderen, maar het aantal Cemt IV zelf niet (blz 9).
Maar omdat déze uitkomst GS niet goed uitkomt zochten (en vonden) ze nog het eenmansbureau 'AA', dat concludeert dat ook Cemt klasse IV zal verdwijnen. En beide bureaus blijken nog geen idee te hebben van de effecten van klimaat-ontwikkeling, noch van de belangrijke innovaties in het kleinere segment binnenvaart. Dit bespreken we in een apart flipboekje, dat je hier kunt bereiken.
Ook van dit flipboek kan je de pdf hieronder downloaden.
2021-09-04_tekst_kleine_schepen_g.pdf |
Bronnen van het bovenste flipboek 'Onderbouwde Argumenten'.
De bronnen waaruit we deze argumentatie hebben gedestilleerd, zijn hieronder te vinden.
Drachtster industrie. Want van deze 9% dient nog meer afgetrokken te worden:
PM-kanaal. De ca 5% die werkelijk voor de lokale Drachtster industrie bestemd is, kan goed over de weg en/of per
klein vrachtschip [k] getransporteerd worden.
met de provincies Drenthe en Friesland afgesproken de hierboven genoemde route permanent gangbaar te houden
voor dergelijk transport”.
. http://www.waterbouwers.nl/nieuws/214-versoepeling-bemanningssterkte-voor-binnenvaartschepen
De bronnen waaruit we deze argumentatie hebben gedestilleerd, zijn hieronder te vinden.
- [a – blz 15] publicatie “analyse van de Friese havens en vaarwegen” 9-12-’16 – Panteia, onafhankelijk research bureau, Zoetermeer - pdf te downloaden via https://www.panteia.nl/onderzoeken/publicaties/brede-ruimtelijke-economische-analyse-van-de-friese-havens-en-vaarwegen/ Drachten heeft daarmee qua haven vooral een regionale overslagfunctie, 22% van het totaal in Friesland. Daarmee is Drachten “De belangrijkste haven in Fryslân voor de invoer van goederen. Hier wordt 1.131.225 ton goederen gelost. Dit is een 2x zo grote hoeveelheid is als wat in Harlingen, Leeuwarden of Sneek wordt ingevoerd”.
- [b] http://publications.tno.nl/publication/34616911/CUD7D7/verbeek-2015-bijlagen.pdf
Bijlage 7: Emissies en brandstofverbruik, vergelijk binnenvaart en wegtransport. De onderstaande figuur geeft aan welke afstand er per ton lading gerealiseerd kan worden met 1 liter diesel.
- Oftewel omweg naar Drachten (30 km) kost per scheepsregisterton zo’n 0,3 liter brandstof (TNO) – onnodig. Voor een schip van 1000 ton, 50% beladen (nl vol heen, leeg terug) betekent dat in 30 km : 30/100 x 1000 l = 300 l verstoken.
Hierbij dient opgemerkt te worden, dat het huidige klasse IV kanaal geschikt is voor schepen tot 1500 ton – de gemiddelde doorvaart bedraagt 1000 ton. Maar de bedoeling is scheepvaart tot 3000 ton – wat vnl. bulktransport zal zijn. Zo’n schip verstookt over deze 30 km zo’n 850 liter diesel. - [c – blz 8] http://www.rug.nl/research/portal/files/14621094/EC191.pdf Universiteit Groningen : “Volgens Hoover kunnen bij goederen met een hoge waarde per eenheid gewicht meer transportkosten betaald worden dan bij goederen die een lage waarde vertegenwoordigen. Bij producten waar transportkosten relatief een groot deel van de totale kosten uitmaken zal de afstand die dit product af moet leggen tot een minimum beperkt worden”.
- [d – blz 27] http://aa-planadvies.nl/sites/default/files/Netwerkanalyse%20Lemmer-Delfzijl%20%282008%29.pdf „In 2006 werd er ongeveer 0,8 miljoen ton overgeslagen in de binnenhaven (Drachten). Op blz 27 staan de dominante ladingstromen genoemd, met hun aandeel in de totale overslag:
- Ruwe mineralen en bouwmateriaal (zand, grind, cement e.d.) 56%
- Voedingsproducten en veervoer 20%
- Landbouwproducten 9%
- Meststoffen 6%
Drachtster industrie. Want van deze 9% dient nog meer afgetrokken te worden:
- Aardolieproducten (blz 75), dus tankervaart oftewel ‘natte bulkvaart én
- bijvoorbeeld de buiten-regionale maxi-transporten die Wagenborg/Bolk geregeld via Drachten uitvoert [j]: “Door het veelvuldig transport van dergelijke grote tanks van Emmen via de haven van Drachten, heeft de fabrikant met de Provincies Drenthe en Friesland afgesproken de hierboven genoemde route permanent gangbaar te houden voor dergelijk transport”.
PM-kanaal. De ca 5% die werkelijk voor de lokale Drachtster industrie bestemd is, kan goed over de weg en/of per
klein vrachtschip [k] getransporteerd worden.
- [e – blz 1] http://www.binnenvaart.org/wp-content/uploads/2015/12/Belangrijkste-wijzigingen-BPR-per-1-1-2016_tcm21-72696-2.pdf - “Belangrijkste wijzigingen Binnenvaartpolitiereglement per 1-1-2016 Compensatie beperking vrije uitzicht door lading (Artikel 1.07)
- Het wordt toegestaan om hulpmiddelen te gebruiken om de dode hoek door de lading op een afstand tussen 350 en 500 (!) meter voor de boeg te compenseren. Hiervoor is het gelijktijdig gebruik van radar en een camera op de boeg toegestaan. Vanaf 500 meter voor de boeg mag er geen dode hoek meer zijn. Dit mag ook niet worden gecompenseerd door hulpmiddelen of een uitkijk voorop.
- [f] De ‘remweg’ bij een noodstop is voor een binnenvaartschip al gauw enkele honderden meters. Bij een snelheid van 12 km/uur heeft hij over die 200 meter een volle minuut nodig. Een niet-ervaren watersporter schat dit bijna standaard verkeerd in.
- [g] < https://www.synbiosys.alterra.nl/natura2000/googlemapszoek.aspx >
- [h] Smallingerland.nl : “Nader onderzoek naar vaarweg Drachten”. Geplaatst: 3-11-2015 https://www.smallingerland.nl/Int/2015-November/Nader-onderzoek-naar-vaarweg-Drachten.html
- [i] NOS-journaal – “Weer aanvaring bij Grouw”
https://nos.nl/video/522440-het-prinses-margriet-kanaal-in-grou-is-berucht.html - [j] Royal Wagenborg https://www.wagenborg.com/nl/royal-wagenborg/nieuws/wagenborg-nedlift-rijdt-exceptioneel-transport-naar-drachten
met de provincies Drenthe en Friesland afgesproken de hierboven genoemde route permanent gangbaar te houden
voor dergelijk transport”.
- [k] Aan het probleem, dat er nog weinig kleinere binnenvaartschepen gebouwd worden wegens verminderde rentabiliteit, wordt gewerkt: https://www.informatie.binnenvaart.nl/schepen/kleine-schepen
- https://www.informatie.binnenvaart.nl/component/docman/doc_download/19-toekomst-klein-schip-in-de-binnenvaart?Itemid=190
. http://www.waterbouwers.nl/nieuws/214-versoepeling-bemanningssterkte-voor-binnenvaartschepen
- [l] Ondernemingsvereniging Drachten – “Robert Bakker, nieuw bestuurslid Ondernemingsvereniging Drachten” - Zakelijk magazine Smallingerland Opsterland – najaar 2017, uitgave ‘Studio Oneforone’
- [m] We nemen aan, dat de Statenleden zich vooral door feiten zullen laten leiden, en niet door weinig gefundeerde luchtspiegelingen vanuit de bedrijfslobby. Maar het zou ook goed zijn als de lokale politiek in Smallingerland evenzeer hun mening op feiten zou baseren – het zou Smallingerland wezenlijk ten goede komen. Van wat er op het internet hierover te vinden is, klinken er in de berichtgeving hierover nog nauwelijks goed onderbouwde meningen door. Wij willen in dit discussiestuk vooral feiten tegen elkaar afwegen, en hopen daarmee de politiek inhoudelijk te helpen. Dat lijkt nodig, want al googelend vond ik, zonder keuzes te maken, de volgende standpunten :
- Voor het Bestuursdocument B&W Drachten, maart 2018 - klik hier
- “PvdA Smallingerland zal samen met de Statenfractie strijden voor behoud en uitbreiding van werkgelegenheid in Friesland door de aanleg van een alternatieve vaarweg van Drachten naar het Prinses Margrietkanaal”, aldus Trees Flapper, fractievoorzitter”
< http://www.pvdasmallingerland.nl/vaarweg-naar-drachten/ > - “De vaarweg naar Drachten is van groot belang voor de economie in Drachten en omgeving, voor de concurrentiepositie van aanliggende bedrijven en daarmee de werkgelegenheid”, aldus Jan Groen, fractievoorzitter CDA Smallingerland, en Henk van der Veen, CDA Statenlid -
< http://cda.frl/nl/nieuws/1254/cda-smallingerland-hoogste-tijd-voor-aanpassing-vaarweg-drachten/> - VVD Smallingerland in haar verkiezingsprogramma: “Vaarweg Drachten. Als VVD stimuleren wij vervoer over water en pleiten voor optimale bereikbaarheid via de vaarweg naar Drachten”. http://vvdsmallingerland.nl/vvd/wp-content/uploads/2014/02/Verkiezingsprogramma-VVD-2018-2022-v1.4-d.d.-30-10-2017.pdf
- Wellicht levert dit discussiestuk ook hen nog nuttige aanvullende informatie op – dit getoeter in de Smallingerlandse politiek over werkgelegenheid en concurrentiepositie wordt vooralsnog niet onderbouwd : ‘factfree’, zoals dat nu heet. Maar gelukkig zijn er ook nog mensen, die wat meer kritisch zijn ingesteld, zoals in de Statenvergadering van 7 maart jl bleek (Dierenpartij, Ouderenpartij, CU) en Groen Links (hieronder). En ook binnen de overige fracties zullen ongetwijfeld volksvertegenwoordigers zitten met een bredere en meer kritische blik.
- Statenfractie van Groen Links, was begin 2016 inhoudelijk al beter was voorbereid: http://www.grienlinks.nl/2016/02/25/farwei-nei-drachten-in-noait-einigjend-ferhaal/#more-9012
- [n] www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/07/14/natuurclaim-drenthe-doorgezet
- [o] https://www.of.nl/nieuws/naar-een-nieuwe-vaarweg.htm Naar een nieuwe vaarweg
- [p] http://api.commissiemer.nl/docs/mer/p14/p1493/1493-60mer.pdf
- [q] TNO “Eindrapport casestudie: ‘Binnenhaven Drachten’ - Case beschrijving ten behoeve van studie ‘Economisch belang Nederlandse Binnenhavens’ - In opdracht van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens”. Dit rapport is te downloaden via https://havens.binnenvaart.nl/component/search/?searchword=Drachten&searchphrase=all&Itemid=101 Het rapport staat daar als van dec.2015, maar blijkt gedateerd 2004 en staat er genoteerd als 13e in de rij.
- [r] “Probleemanalyse vaarweg Drachten” door E&E, 2013. “De menging van beroeps- en recreatievaart heeft negatieve effecten op de veiligheidsbeleving. Hier is tevens sprake van een knelpunt, omdat dit conflicteert met het verkeer- en vervoersplan van de gemeente Smallingerland. Door de verwachte toename van het aantal vervoersbewegingen van zowel de beroepsvaart als de recreatievaart, zal de kans op ongevallen toenemen. Daarnaast zullen de negatieve effecten op de veiligheidsbeleving toenemen”. http://www.oostelijkepoortfriesemeren.nl/media/uploads/2015/11/03/probleemanalyse-versie-definitief.pdf
- [q] en [r] bieden op zijn minst de suggestie, dat lang gezocht is naar een hen 'passend' onderzoeksbureau, dwz
een bureau dat bereid was de gewenste antwoorden te geven. En met Procap lijkt dat eindelijk gevonden te zijn. - [s] 2018-04 Bereikbaarheid van Binnenhavens Provincie Fryslân - v1.0 - HOOFDRAPPORT DEF2.pdfpdf – Procap eindrapport, te downloaden via de provinciale website als bijlage 2.
- [t] KKBA Vaarweg Drachten - rapport Witteveen en Bos 2014 - als pdf nr 4 hier te downloaden. Dit is de basis van Procap - Dit rapport, maar dan mét Forum commentaar is wegens de grootte van het bestand (36.5 Mb) niet via deze website te downloaden, maar wel op te vragen via ons contactformulier (gratis digitale verzending via WeTransfer).[u] Voor wie de beroepsvaarbewegingen naar Drachten zelf een poosje wil bijhouden / bestuderen, is er de website https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.9/centery:53.7/zoom:10
- Onderaan het tabblad 'welke rapporten' gaat deze lijst nog verder met recent gebruikte en nog te gebruiken links.