Kaarten zijn onmisbaar om je goed voor te kunnen stellen waarover gesproken wordt. - 23-3-2021 - De kanaalplannen zijn nog steeds niet van de overheidsagenda verdwenen. De overheidsargumenten daar- voor zijn aangetoond onjuist en gemanipuleerd. Maar hoe rot dit fundament ook moge zijn, als er tóch een kanaal wordt doorgedrukt, dan dient dit wel een goed kanaal te zijn, met een tracé dat zo weinig mogelijk schade oplevert aan natuur, milieu, recreatie, veiligheid en ons belastinggeld. Over zo'n tracédenken wij mee - met een wrange smaak in de mond. Denk a.u.b. ook mee, voor het grotere doel. Ook juridische stappen houden we in het achterhoofd. - Van de oorspronkelijke plannen voor een alternatieve vaarweg Cemt Va mogelijkheden is alleen optie II overgebleven. Over de variatie-mogelijkheden binnen optie II wordt nu nagedacht. - Dan de kaart met de Ee-meren, de Drachtster Ee en de Wijde Ee. En hoe smal (of breed is dat vaarwater nu precies)? - Interessant zijn ook de kaarten van het havengebied van Drachten - wie zit er nu precies aan het water, en waarom? - Een kaart van optionele locaties voor een centraal in Friesland gelegen overslag-, container-, groothandelsdistributie-terminal direct aan het Prinses Margrietkanaal hebben we (nog) niet toegevoegd. Mogelijke locaties én direct aan deze hoofdvaarweg, én aan de snelweg, én aan het spoor, ze zijn er wel, maar niet veel. Het wachten is nog op gedegen onderzoek daarnaar.