Brief van GS aan de Statenleden dd 17-7-2018
Onderstaande brief werd door Gedeputeerde Staten aan de leden van de Provinciale Staten gestuurd.
Deze brief is openbaar, en meldt dat wij tot in het tweede kwartaal van 2019 geduld zullen moeten hebben om besluiten van GS te vernemen over de Friese vaarwegen. Deze brief onderstreept enkele belangwekkende uitspraken van GS, en daar zijn we blij mee, al ontkomen wij als Forum niet aan het plaatsen van enkele kritische kanttekeningen in onze Forum-mail van 30-7-2018.
___________________________________________________________________________________________
Provinciale Staten van Fryslân - PB 20120 - 8900 HM LEEUWARDEN - Tweebaksmarkt 52 - (058) 292 59 25
www.fryslan.frl - [email protected] - www.twittencom/provfryslan
Ljouwert, Ferstjoerd, 17 july 2018
Opsteld troch : 01548913
: Ynfrastruktuer en Mobiliteit
: Robert Huigen / (06) 55 89 33 07 of [email protected]
Onderwerp :
Vervolg op besluitvorming PS over provinciale beroepsvaarwegen en binnenhavens op 20 juni 2018
Geachte statenleden,
Op 20 juni jongstleden is tijdens de statenvergadering het onderwerp "Brede analye
vaarwegen en bereikbaarheid van binnenhavens" behandeld, Kortweg viel het besluit uiteen
in een visiedeel en een gedeelte over individuele beroepsvaarwegen en maatregelen.
Middels een aantal amendementen en moties heeft u het voorstel aangepast en aangevuld.
Hierna geven we aan op welke manier wij de komende periode invulling geven aan de
besluiten.
Visie
U heeft de visie op beroepsvaarwegen en de bereikbaarheid van binnenhavens vastgesteld.
Wij hanteren deze visie als uitgangspunt voor projecten en processen die te maken hebben
met dit onderwerp.
Van Harinxmakanaal
Wij maken een overzicht van de investeringen die nodig zijn om het Van Harinxmakanaal
verder geschikt te maken voor klasse Va. Dit bieden we u in het tweede kwartaal van 2019
aan. Voor zover op dat moment nodig, doen wij dan oak voorstellen voor de dekking van de
investeringen.
Spoorbrug HRMK
We nemen bij de vervanging van de HRMK-spoorbrug een spooraquaduct als uitgangspunt.
We gaan op zoek naar aanvullende middelen en starten een lobby voor cofinanciering vanuit
het Rijk en Europa. In het tweede kwartaal van 2019 rapporteren we de stand van zaken.
Graag merken we nog op dat einde levensduur van de huidige spoorbrug voorzien is in 2035
is en dat een lobbytraject een kwestie van lange adem is.
Vaarweg Drachten
Conform de besluitvorming maken we een startnotitie, waarin we antwoord geven op de
vraag of het zin heeft om in te zetten op een integrale gebiedsontwikkeling Drachten — De
Hege Warren — Prinses Margrietkanaal. We pakken dit op met de relevante partijen,
waaronder de gemeente Smallingerland, Leeuwarden, Wetterskip FryIân en het
bedrijfsleven. In het tweede kwartaal van 2019 leggen we u ter besluitvorming de startnotitie
voor. We beschouwen dit als go/no go -moment voor het gebiedsontwikkelingsproces. In de
startnotitie wordt ook een scenario opgenomen waarin geen sprake is van een nieuwe
beroepsvaarweg naar Drachten. Onderdeel van deze notitie zijn afspraken met
projectpartners over cofinanciering in de vorm van een resultaatverplichting.
Zoals toegezegd, beschouwen we bedrijfsverplaatsing als een van de alternatieven voor een
nieuwe beroepsvaarweg. Naar aanleiding van de aangenomen amendementen nemen we
de volgende punten ook mee.
• Expliciet aandacht voor veiligheid op het traject De Veenhoop — Drachten en de
nieuwe kruising bij de Greft (amendement 9).
• We hanteren als terugvaloptie het verbeteren van de veiligheid op het huidige traject
voor klasse IV scheepvaart, Drachten — De Veenhoop — Earnewald (amendement
10).
• We geven in de startnotitie expliciet aan hoe de mienskip betrokken wordt bij het gebiedsproces en op welke manier men zeggenschap heeft over het project.
Vaarweg Heerenveen
We stoppen met het op structurele basis verlenen van ontheffingen voor vaart met klasse Va
naar Heerenveen. We hanteren als uiterste datum om te stoppen: 1 juli 2021.
Tijdens de vergadering op 20 juni is een motie aangenomen, waarin de gemeente
Heerenveen wordt uitgenodigd om voor het tweede kwartaal van 2019 onderzoek te doen
naar oplossingen en financiering voor de vaarverbinding Heerenveen. Tegelijkertijd heeft u
ons verzocht een onderzoek te doen naar een alternatief vervoersconcept over water voor
het vervoer met klasse IV en Va-schepen naar de haven van Heerenveen en hier in ieder
geval de gemeente Heerenveen en het bedrijfsleven bij te betrekken (besluitpunt 4c).
We vertalen dit als volgt. We bieden u in het tweede kwartaal van 2019 een startnotitie aan
voor de Vaarweg Heerenveen. De gemeente Heerenveen is aan zet om een onderzoek in
gang te zetten naar het omleggen van de beroepsvaarweg Heerenveen via het Jinhúster
deel om op die manier Terherne te ontzien van klasse Va-schepen. Dit is inbreng voor de
startnotitie. Wij brengen voor de startnotitie een onderzoek in naar een alternatief
vervoersconcept over water voor het vervoer met klasse IV en Va-schepen naar de haven
Heerenveen.
Op die manier kunt u beide scenario's tegen elkaar afwegen en een besluit nemen over het
nader uitzoeken van een of beide scenario's.
Fly by -terminal
We leggen u uiterlijk in het tweede kwartaal van 2019 een startnotitie voor voor een
onderzoek naar de mogelijkheden voor de aanleg van een fly by -terminal op een strategisch
punt in Fryslan, waarbij een relatie wordt gelegd met in ieder geval de beroepsvaart van en
naar Heerenveen. Concreet betekent dit dat we onderzoeken in hoeverre een terminal aan
het Prinses Margrietkanaal óók een oplossing is voor het wegvallen van de mogelijkheid om
met klasse Va-containerschepen de haven van Heerenveen te bereiken.
Overige maatregelen
We bieden u uiterlijk in het tweede kwartaal van 2019 een overzicht aan van een aantal
kleinere maatregelen, zoals wachtvoorzieningen en het baggeren van drempels.
Aangegeven wordt hoe ze opgenomen kunnen worden in de reguliere
onderhoudswerkzaamheden aan de beroepsvaarwegen om zo werk-met-werk te kunnen
maken.
Veiligheid op het Prinses Margrietkanaal
U heeft ons per motie verzocht om er bij Rijkswaterstaat op aan te dringen dat zij in
aanvulling op het rapport Verbeteren veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl' een verdere
inventarisatie uitvoert naar de veiligheid op het Prinses Margrietkanaal en hierin op te nemen
welke concrete oplossingen er zijn om de veiligheid te vergroten.
We sturen hierover een brief naar Rijkswaterstaat Noord Nederland. Verdere actie laten we
afhangen van de reactie op de brief. In de stukken die u uiterlijk in het tweede kwartaal van
2019 van ons ontvangt, rapporteren we het resultaat.
Bevorderen veiligheid via betere zichtlijnen
Naar aanleiding van amendement 4 verbeteren we waar nodig en mogelijk de zichtlijnen
langs de beroepsvaarwegen, te beginnen in de omgeving Terherne en Earnewald. Hiervoor
gaan we in overleg met grondeigenaren. We rapporteren uiterlijk in het tweede kwartaal van
2019 over de voortgang.
We vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Deputearre Steaten fan Fryslân,
drs. A.A.M Brok, foarsitter
R.E. Bouius-Riemersma, MBA MCM, sikretaris
_______________________________________________________________________________
De originele pdf van deze brief (met Forum-markering) kunt u hieronder downloaden
Onderstaande brief werd door Gedeputeerde Staten aan de leden van de Provinciale Staten gestuurd.
Deze brief is openbaar, en meldt dat wij tot in het tweede kwartaal van 2019 geduld zullen moeten hebben om besluiten van GS te vernemen over de Friese vaarwegen. Deze brief onderstreept enkele belangwekkende uitspraken van GS, en daar zijn we blij mee, al ontkomen wij als Forum niet aan het plaatsen van enkele kritische kanttekeningen in onze Forum-mail van 30-7-2018.
___________________________________________________________________________________________
Provinciale Staten van Fryslân - PB 20120 - 8900 HM LEEUWARDEN - Tweebaksmarkt 52 - (058) 292 59 25
www.fryslan.frl - [email protected] - www.twittencom/provfryslan
Ljouwert, Ferstjoerd, 17 july 2018
Opsteld troch : 01548913
: Ynfrastruktuer en Mobiliteit
: Robert Huigen / (06) 55 89 33 07 of [email protected]
Onderwerp :
Vervolg op besluitvorming PS over provinciale beroepsvaarwegen en binnenhavens op 20 juni 2018
Geachte statenleden,
Op 20 juni jongstleden is tijdens de statenvergadering het onderwerp "Brede analye
vaarwegen en bereikbaarheid van binnenhavens" behandeld, Kortweg viel het besluit uiteen
in een visiedeel en een gedeelte over individuele beroepsvaarwegen en maatregelen.
Middels een aantal amendementen en moties heeft u het voorstel aangepast en aangevuld.
Hierna geven we aan op welke manier wij de komende periode invulling geven aan de
besluiten.
Visie
U heeft de visie op beroepsvaarwegen en de bereikbaarheid van binnenhavens vastgesteld.
Wij hanteren deze visie als uitgangspunt voor projecten en processen die te maken hebben
met dit onderwerp.
Van Harinxmakanaal
Wij maken een overzicht van de investeringen die nodig zijn om het Van Harinxmakanaal
verder geschikt te maken voor klasse Va. Dit bieden we u in het tweede kwartaal van 2019
aan. Voor zover op dat moment nodig, doen wij dan oak voorstellen voor de dekking van de
investeringen.
Spoorbrug HRMK
We nemen bij de vervanging van de HRMK-spoorbrug een spooraquaduct als uitgangspunt.
We gaan op zoek naar aanvullende middelen en starten een lobby voor cofinanciering vanuit
het Rijk en Europa. In het tweede kwartaal van 2019 rapporteren we de stand van zaken.
Graag merken we nog op dat einde levensduur van de huidige spoorbrug voorzien is in 2035
is en dat een lobbytraject een kwestie van lange adem is.
Vaarweg Drachten
Conform de besluitvorming maken we een startnotitie, waarin we antwoord geven op de
vraag of het zin heeft om in te zetten op een integrale gebiedsontwikkeling Drachten — De
Hege Warren — Prinses Margrietkanaal. We pakken dit op met de relevante partijen,
waaronder de gemeente Smallingerland, Leeuwarden, Wetterskip FryIân en het
bedrijfsleven. In het tweede kwartaal van 2019 leggen we u ter besluitvorming de startnotitie
voor. We beschouwen dit als go/no go -moment voor het gebiedsontwikkelingsproces. In de
startnotitie wordt ook een scenario opgenomen waarin geen sprake is van een nieuwe
beroepsvaarweg naar Drachten. Onderdeel van deze notitie zijn afspraken met
projectpartners over cofinanciering in de vorm van een resultaatverplichting.
Zoals toegezegd, beschouwen we bedrijfsverplaatsing als een van de alternatieven voor een
nieuwe beroepsvaarweg. Naar aanleiding van de aangenomen amendementen nemen we
de volgende punten ook mee.
• Expliciet aandacht voor veiligheid op het traject De Veenhoop — Drachten en de
nieuwe kruising bij de Greft (amendement 9).
• We hanteren als terugvaloptie het verbeteren van de veiligheid op het huidige traject
voor klasse IV scheepvaart, Drachten — De Veenhoop — Earnewald (amendement
10).
• We geven in de startnotitie expliciet aan hoe de mienskip betrokken wordt bij het gebiedsproces en op welke manier men zeggenschap heeft over het project.
Vaarweg Heerenveen
We stoppen met het op structurele basis verlenen van ontheffingen voor vaart met klasse Va
naar Heerenveen. We hanteren als uiterste datum om te stoppen: 1 juli 2021.
Tijdens de vergadering op 20 juni is een motie aangenomen, waarin de gemeente
Heerenveen wordt uitgenodigd om voor het tweede kwartaal van 2019 onderzoek te doen
naar oplossingen en financiering voor de vaarverbinding Heerenveen. Tegelijkertijd heeft u
ons verzocht een onderzoek te doen naar een alternatief vervoersconcept over water voor
het vervoer met klasse IV en Va-schepen naar de haven van Heerenveen en hier in ieder
geval de gemeente Heerenveen en het bedrijfsleven bij te betrekken (besluitpunt 4c).
We vertalen dit als volgt. We bieden u in het tweede kwartaal van 2019 een startnotitie aan
voor de Vaarweg Heerenveen. De gemeente Heerenveen is aan zet om een onderzoek in
gang te zetten naar het omleggen van de beroepsvaarweg Heerenveen via het Jinhúster
deel om op die manier Terherne te ontzien van klasse Va-schepen. Dit is inbreng voor de
startnotitie. Wij brengen voor de startnotitie een onderzoek in naar een alternatief
vervoersconcept over water voor het vervoer met klasse IV en Va-schepen naar de haven
Heerenveen.
Op die manier kunt u beide scenario's tegen elkaar afwegen en een besluit nemen over het
nader uitzoeken van een of beide scenario's.
Fly by -terminal
We leggen u uiterlijk in het tweede kwartaal van 2019 een startnotitie voor voor een
onderzoek naar de mogelijkheden voor de aanleg van een fly by -terminal op een strategisch
punt in Fryslan, waarbij een relatie wordt gelegd met in ieder geval de beroepsvaart van en
naar Heerenveen. Concreet betekent dit dat we onderzoeken in hoeverre een terminal aan
het Prinses Margrietkanaal óók een oplossing is voor het wegvallen van de mogelijkheid om
met klasse Va-containerschepen de haven van Heerenveen te bereiken.
Overige maatregelen
We bieden u uiterlijk in het tweede kwartaal van 2019 een overzicht aan van een aantal
kleinere maatregelen, zoals wachtvoorzieningen en het baggeren van drempels.
Aangegeven wordt hoe ze opgenomen kunnen worden in de reguliere
onderhoudswerkzaamheden aan de beroepsvaarwegen om zo werk-met-werk te kunnen
maken.
Veiligheid op het Prinses Margrietkanaal
U heeft ons per motie verzocht om er bij Rijkswaterstaat op aan te dringen dat zij in
aanvulling op het rapport Verbeteren veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl' een verdere
inventarisatie uitvoert naar de veiligheid op het Prinses Margrietkanaal en hierin op te nemen
welke concrete oplossingen er zijn om de veiligheid te vergroten.
We sturen hierover een brief naar Rijkswaterstaat Noord Nederland. Verdere actie laten we
afhangen van de reactie op de brief. In de stukken die u uiterlijk in het tweede kwartaal van
2019 van ons ontvangt, rapporteren we het resultaat.
Bevorderen veiligheid via betere zichtlijnen
Naar aanleiding van amendement 4 verbeteren we waar nodig en mogelijk de zichtlijnen
langs de beroepsvaarwegen, te beginnen in de omgeving Terherne en Earnewald. Hiervoor
gaan we in overleg met grondeigenaren. We rapporteren uiterlijk in het tweede kwartaal van
2019 over de voortgang.
We vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Deputearre Steaten fan Fryslân,
drs. A.A.M Brok, foarsitter
R.E. Bouius-Riemersma, MBA MCM, sikretaris
_______________________________________________________________________________
De originele pdf van deze brief (met Forum-markering) kunt u hieronder downloaden
2018-07-17_ontv_-_brief_ds_vervolg_op_besluitvorming_ps_20_juni_2018_20180717.pdf |